Stort tysk bilmærke gået konkurs: Kunne ikke følge med

Christian Pedersen

12 timer siden

|

14/06/2025
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu er et af de populære bilmærker gået konkurs.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Der er ikke længere motorbrummen og svejsegnister i værkshallerne hos Isdera.

Den tyske luksusbilproducent, der engang var kendt for sine håndbyggede supermaskiner, har kastet håndklædet i ringen.

Konkursen er nu en realitet, og drømmen, der begyndte med én mands passion, ser ud til at smuldre.

Det hele begyndte i 1982, da Eberhard Schultz forlod Porsche for at gå sin egen vej.

Han havde allerede imponeret sine kommende kolleger ved at rulle op foran hovedkontoret i en hjemmebygget sportsvogn.

Ansættelsen var en selvfølge, men Schultz ville mere.

Med få midler og stor vision grundlagde han Isdera – et mærke, der blev kendt for ekstreme præstationer og kompromisløs design.

Isderas modeller, som Imperator 108i og Commendatore GT, blev aldrig masseproduceret.

De var mekaniske sjældenheder, bygget i så få eksemplarer, at man næsten skulle kende den rette bilsamler for blot at se en.

Med Mercedes-motorer og topfarter over 300 km/t talte de til entusiaster med smag for det helt unikke. Det skriver Carup.

Et marked der løb fra dem

Efter ejerskiftet til Sinfonia Automotive i 2016 blev kursen lagt mod elektriske sportsvogne.

Men forsøget på at genoplive mærket med den grønne Commendatore GT blev aldrig en succes.

Branchen udviklede sig hurtigt, og nicheproducenter som Isdera fik sværere ved at følge med både teknologisk og finansielt.

Ifølge tysk lov har virksomheden nu 90 dage til at finde en løsning og undgå total opløsning.

Men maskinerne står stille, og stilheden i St. Ingbert føles allerede som et farvel.