Nye tal fra ACEA afslører en markant forskel i salget af elbiler på tværs af Europa i 2024.
Mens EU samlet set oplever et fald på 5,9 procent, går Danmark imod strømmen med en bemærkelsesværdig vækst.
Elbilsalget stagnerer i EU
Antallet af solgte elbiler i EU faldt fra 1.538.106 i 2023 til 1.447.934 i 2024.
Særligt i Tyskland, tidligere det største marked for elbiler i Europa, er der sket et stort fald på 27,4 procent.
De tyske tal er gået fra 524.219 solgte elbiler i 2023 til blot 380.609 i 2024.
Årsagen til tilbagegangen er primært udfasningen af økonomiske incitamenter for elbilskøb.
I stedet er Storbritannien nu Europas største marked for elbiler med 381.970 solgte enheder i 2024, en fremgang på 21,4 procent. Det skriver Mobilsiden.
Danmark går fremad
Modsat resten af Europa har Danmark oplevet en vækst på hele 42,2 procent i salget af elbiler.
Der blev solgt 89.199 elbiler i 2024, hvilket er 26.484 flere end året før.
Med elbiler, der nu udgør 51,5 procent af alle nyregistreringer, er Danmark blandt de førende lande i den grønne omstilling.
"Selvom vi er meget tilfredse med den danske udvikling, er vi ærgerlige over, at udviklingen er gået den anden vej i EU.
Resultaterne viser tydeligt, at udviklingen er tæt knyttet til politiske initiativer og økonomiske incitamenter," siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
Hvis de planlagte afgiftsstigninger på elbiler i Danmark ikke bliver realiseret, kan elbiler potentielt udgøre 70-75 procent af alle nyregistreringer i 2025.
Danmark står dermed som et eksempel for resten af Europa, hvor politisk opbakning er afgørende for den grønne omstilling.