Batteriet i din elbil kan meget mere end blot at drive bilen frem.
Faktisk kan det fungere som et effektivt energilager og dermed potentielt spare dig for flere tusinde kroner om året.
Det viser nye erfaringer fra Frederiksberg Forsyning og brancheorganisationen Mobility Denmark.
Teknologien, der gør det muligt at bruge elbilens batteri som energikilde for hjemmet og elnettet, kaldes to-vejs-ladning eller Vehicle-to-Grid (V2G).
Den tillader både opladning af bilen og udledning af strøm tilbage til elnettet, når behovet opstår. Det skriver TV 2.
6.000 kroner i årlig gevinst
Testforsøg viser, at elbiler tilkoblet nettet som buffer op til 17 timer i døgnet har skabt en årlig indtægt på cirka 6.000 kroner pr. bil.
Disse biler har ikke blot fungeret som transportmidler, men som små kraftværker, der kan aflaste elnettet – især i perioder med højt forbrug.
Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark, ser et enormt potentiale i teknologien:
"Teknologien kan skabe stor værdi i pressede situationer, og det er én af flere grunde til at se nærmere på mulighederne for implementering i Danmark."
Et uopdaget kraftværk på hjul
Danmarks elbiler repræsenterer allerede en samlet batterikapacitet på 31 GWh – svarende til 128 dages strømproduktion fra havvindmøller.
Med op mod 1,5 millioner elbiler i 2030 kan kapaciteten blive en afgørende faktor i fremtidens energisystem.
To-vejs-ladning gør det muligt for elbilejere at købe strøm billigt og bruge den, når priserne er høje – og samtidig bidrage til et mere fleksibelt og grønt elnet.