Drømmen om en brugt elbil med luksus og rækkevidde endte som et mareridt for en mand fra Gjøvik i Norge.
Kort efter han havde købt en 10 år gammel Tesla Model S, nægtede bilen at starte, og regningen lød på mere end 75.000 kroner for at få den kørende igen.
Tesla med dødt batteri efter tre måneder
Købet lød umiddelbart fornuftigt: En Tesla Model S fra 2014 til 287.000 svenske kroner – cirka 188.000 danske.
Men efter blot tre måneder stod det klart, at batteriet, som er hjertet i en elbil, var defekt.
En teknisk undersøgelse bekræftede, at batteriet skulle udskiftes, og det ville koste ejeren 117.000 svenske kroner.
Da forhandleren nægtede at tage ansvar, gik sagen videre til Forbrugerklagenævnet.
Her fik ejeren medhold.
Nævnet konkluderede, at forhandleren ikke havde dokumenteret batteriets tilstand ved salg, og dermed skal hele købet annulleres. Det skriver mediet Carup.
Eksperter: Tjek batteriet – og dit budget
Sagen har vakt opsigt, fordi den illustrerer risikoen ved at købe ældre elbiler uden garanti eller batterirapport.
Ifølge motorekspert Fredrik Grufman er batteriet den mest kostbare del af bilen og kan i værste fald gøre et brugtkøb til en økonomisk fælde.
“Hvis bilen ellers er i god stand, kan det godt betale sig med et nyt batteri – men det kræver, at man har budgettet til det,” advarer han.
Grufman opfordrer derfor til grundig research før køb af brugte elbiler og anbefaler, at man overvejer nyere modeller, hvor risikoen for store reparationer er væsentligt lavere.