Nye EU-regler, der trådte i kraft i dag, skærper sikkerhedskravene for nye biler.
Disse regler, kendt som General Safety Regulation (GSR), omfatter flere nye teknologiske tiltag, der skal øge sikkerheden på vejene.
To af de mest markante tilføjelser er installationen af en 'sort boks' og en fartalarm.
Her er helt præcis, hvad der menes.
Sort boks og fartalarm
Sort boks: Enheden, også kendt som Event Data Recorder (EDR), optager kørselsdata som hastighed, bremseaktivitet og styrebevægelser.
Disse data kan anvendes af myndighederne i tilfælde af en ulykke, hvis der foreligger tilladelse fra bilejeren eller en domstolsordre.
Det er vigtigt at bemærke, at den sorte boks i biler, i modsætning til fly, ikke optager lyd fra kabinen, så samtaler vil ikke blive registreret.
Fartalarm: Den såkaldte Intelligent Speed Assistance (ISA) vil advare føreren, hvis hastigheden overstiger den tilladte grænse.
Dette system skal hjælpe med at reducere hastighedsoverskridelser og øge bevidstheden om hastighedsgrænser. Det skriver Recordere.
Indvirkning på bilpriser
Bilbranchen er bekymret for, at de nye krav vil øge bilpriserne, især for mindre biler.
De ekstra teknologiske tilføjelser, der nu er obligatoriske, var tidligere forbeholdt dyrere modeller eller som ekstraudstyr.
Denne ændring kan derfor betyde en forholdsvis højere prisstigning for de mindre bilmodeller.
Målet med de nye regler
Formålet med de nye GSR-krav er både at øge sikkerheden på vejene og at lette overgangen til fremtidens selvkørende biler.
De nye teknologier skal sikre, at bilerne er bedre rustet til at undgå ulykker og beskytte passagererne i tilfælde af sammenstød.
Fra og med i dag gælder reglerne for alle nye biler, der sælges i EU og EØS, mens biler produceret for mere end tre måneder siden er fritaget.