Ny statistik: Touchknapper i elbiler kobles sammen med traffikulykker

Christian Pedersen

17 uger siden

|

25/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
De små spændende touchknapper leder tager førerens fokus.

Mest læste i dag

Ny forskning peger på, at berøringsknapper i elbiler kan være en medvirkende årsag til trafikuheld.

Specielt i Volkswagens elbiler har disse touchknapper på rattet været genstand for debat, da de nu kobles sammen med flere ulykker i USA.

Farlig tendens inden for bilteknologi

Indførelsen af kapacitive betjeningselementer og store touchskærme i biler er en af de mest uheldige tendenser inden for moderne bilteknologi.

For bilproducenterne giver denne teknologi mening, da det skaber et minimalistisk design og reducerer antallet af bevægelige dele, som kan gå i stykker og er dyre at producere. Det skriver Mobilsiden.

Men for bilejerne kan disse berøringsknapper og skærme være frustrerende og, som det viser sig nu, potentielt farlige.

Touchknappernes udfordringer

Kapacitive berøringsknapper på rattet kan let aktiveres ved et uheld, for eksempel ved et let strejf, hvilket kan medføre utilsigtede funktioner som genoptagelse af fartpilot.

Dette har resulteret i, at flere Volkswagen-ejere mener, at disse touchknapper er skyld i deres biluheld.

Mange af disse hændelser er sket under parkering, hvor bilerne bevæger sig med lav hastighed.

Alligevel har nogle af ulykkerne resulteret i skader på passagererne, ifølge 13 crash-rapporter fra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), som mediet Ars Technica har gennemgået.

Skader på biler og passagerer

En af rapporterne viser, at en ID.4-model fik skader på batteripakken for flere tusinde dollars, selvom bilens sorte boks ikke registrerede ulykken, og airbaggene ikke blev udløst.

Dette indikerer, at skaderne fra disse uheld kan være betydelige, selv ved lav hastighed.

Volkswagen reagerer på klager

Volkswagen har været opmærksomme på de mange klager over de kapacitive berøringsknapper.

I oktober 2022 meddelte chefen for VW Personbiler, Thomas Schäfer, at de på grund af det overvældende antal klager vil bringe trykknaprattet tilbage.

Schäfer udtalte, at "det er det, kunderne vil have fra VW".

Fremtiden for Volkswagen

Selvom Volkswagen har lovet at genindføre trykknapper, bruger de nyeste elbiler fra mærket stadig de kapacitive berøringsknapper.

Først med introduktionen af Volkswagen ID.2all, som forventes lanceret i 2025, vil vi sandsynligvis se de traditionelle trykknapper gøre deres comeback i Volkswagens elbiler.

Denne udvikling understreger vigtigheden af brugervenlighed og sikkerhed i designet af bilteknologi, især i en tid hvor avanceret teknologi bliver stadig mere integreret i vores køretøjer.