Trend DK
Forside Elbiler Mercedes’ nye solteknologi lover elbiler op til 12.000 km ekstra...

Mercedes’ nye solteknologi lover elbiler op til 12.000 km ekstra uden opladning

Mercedes’ nye solteknologi lover elbiler op til 12.000 km ekstra uden opladning
Tontonflingueur, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons

Mercedes’ nye solmaling kan gøre elbiler næsten selvforsynende – og vende op og ned på hele bilmarkedet.

Lige nu læser andre

Mercedes afslører solmaling, der kan ændre elbilernes rækkevidde

Mercedes har præsenteret en ny type solmaling, som ifølge ClickPetroleo e Gas kan omdanne sollys direkte til strøm via hele bilens overflade. Teknologien er udviklet til at forlænge elbilers rækkevidde markant og mindske behovet for traditionel opladning.

Solmaling gør hele bilens karrosseri til et energipanel

Ifølge artiklen fungerer malingen som et ultratyndt lag af solceller, der kan lægges på hele bilen. Det betyder, at både tag, døre og kofangere kan opsamle energi. Resultatet er en langt højere energiproduktion end klassiske solpaneler på taget.

Teknologien lover op til 12.000 km ekstra årligt

Artiklen fortæller, at Mercedes vurderer, at teknologien under optimale forhold kan give en elbil op til 12.000 ekstra kilometer om året. Det kan gøre daglig kørsel næsten gratis i solrige områder, og reducere omkostningerne for bilejere betydeligt.

Fordel i områder med meget sollys

Solmalingen kan især ændre hverdagen i regioner med højt solniveau. Her kan bilister få løbende strøm uden at være afhængige af ladestandere. Det kan give større frihed, færre pauser og mindre slid på batteriet over tid.

Potentiel reduktion af presset på ladenetværk

Artiklen peger på, at teknologien kan aflaste eksisterende ladeinfrastruktur. I stedet for at tusindvis af biler skal lade dagligt, kan en stor del af energien komme fra solen. Det kan være en løsning på den kritik, der ofte rettes mod elbilers afhængighed af netkapacitet.

Læs også

Europa får mindre effekt end solrige lande

Ifølge eksperter i artiklen kræver teknologien optimale solforhold. Det betyder, at lande som Tyskland, Danmark og Sverige vil få mindre udbytte end eksempelvis Spanien, Australien eller Brasilien. Rækkeviddefordelen bliver derfor meget geografisk afhængig.

Teknologien er stadig på udviklingsstadiet

Artiklen understreger, at solmalingen endnu ikke er klar til masseproduktion. Mercedes tester stadig effektivitet, holdbarhed og energitab over tid. Først når teknologien beviser sig i praksis, kan den rulles ud i kommercielle modeller.

Kan ændre forbrugernes forventninger til elbiler

Hvis teknologien virker som lovet, kan den udfordre hele rækkedebatten. Solmalingen kan gøre elbiler mere selvforsynende og mindre afhængige af ladepauser, hvilket kan ændre markedet og gøre elbiler langt mere attraktive for skeptikere.

Ads by MGDK