Når elbilens batteri oplades, går en del af energien tabt undervejs – et ladetab, som bilens system ofte ikke viser, men som alligevel påvirker din strømregning.
ADAC, den tyske pendant til FDM, har testet ladetabet på 90 elbiler og fundet store forskelle mellem de forskellige modeller.
Hvorfor sker ladetabet?
Ladetab opstår primært, når elnettet leverer vekselstrøm, som bilens system omdanner til jævnstrøm for at kunne lagres på batteriet.
Denne omdannelse, som især er nødvendig ved opladning på AC-ladestationer, resulterer i energitab.
Hvis man oplader via DC-lynladere, sker omdannelsen i selve ladestanderen, og derfor betaler ladeoperatøren for dette tab – hvilket er en af årsagerne til de højere omkostninger ved lynladning. Det skriver Input.
Store variationer i ladetab
Ifølge ADAC’s tests bruger nogle modeller markant mere energi end andre.
For eksempel kræver BMW iX’s batteri på 105 kWh hele 125,2 kWh ved opladning, hvilket svarer til et ladetab på over 25 kWh.
Mini Cooper SE topper listen med et ladetab på hele 28,9 %, mens Xpeng G9 også ligger højt med et tab på 22,7 %.
I den anden ende af spektret finder vi Aiways U6, som har et minimalt ladetab på kun 0,5 %, og Audi e-tron GT, som mister blot 3,8 % af energien under opladningen.
Tips til at reducere ladetabet
ADAC anbefaler, at man altid oplader ved maksimal effekt på sin hjemme-ladeboks for at mindske opladningstiden og dermed ladetabet.
Test har vist, at ladetabet kun ændrer sig marginalt, uanset om man oplader batteriet 20 eller 50 % ad gangen.
Selvom ladetabet er højt på nogle modeller, er det især ældre elbiler, der lider under de største tab.
Forbrugerne kan derfor med fordel undersøge elbilernes ladetab, før de vælger ny bil, især hvis de planlægger hyppig opladning hjemme.