Den kinesiske gigant Xiaomi, bedst kendt for sine smartphones, har nu bevæget sig ind på elbilmarkedet med lanceringen af deres første elbil, SU7.
Efter kun en måned i handlen har Xiaomi formået at gøre et bemærkelsesværdigt indtryk på det kinesiske marked, der er verdens største for elbiler.
Et markant debut
Xiaomi lancerede SU7 i slutningen af marts, og salgstallene taler deres eget klare sprog.
"Alene i april solgte vi 7.058 SU7-modeller, hvilket placerer os på en ottendeplads blandt elbilstartups i Kina," udtaler en talsperson fra Xiaomi.
Dette er særligt imponerende, da Xiaomi kun har været aktiv på elbilmarkedet siden marts.
En disruptiv nykommer
Selvom Xiaomi stadig har et stykke vej op til giganter som Tesla og BYD, som solgte henholdsvis 31.000 og 120.000 elbiler i april, er deres indtræden på markedet ikke mindre bemærkelsesværdig.
"Vores ambition er at udfordre de etablerede spillere og på sigt være blandt verdens største bilproducenter," siger Lei Jun, direktør for Xiaomi.
Konkurrencedygtige priser og avancerede specifikationer
Xiaomi har formået at tilbyde SU7 til en pris, der er markant lavere end konkurrenternes, hvilket har vakt opsigt.
"Med en pris på kun 206.000 danske kroner, tilbyder vi en elbil, der ikke kun er billigere, men også hurtigere og med længere rækkevidde end mange af vores konkurrenters modeller," forklarer Lei Jun.
Fremtidsudsigter
Med allerede 70.000 bestillinger på SU7 og en forventning om at sælge og levere 100.000 elbiler ved årets udgang, er Xiaomis fremtid på elbilmarkedet lys.
Analytikere fra HSBC Qianhai forudser, at Xiaomi vil kunne levere 240.000 elbiler årligt i 2025, hvilket bekræfter den potentielle vækst og indflydelse, Xiaomi kan have på bilindustrien.
Det skriver Berlingske.