Kina har holdt dette hemmeligt: EU undersøger nu kinesiske elbilers software

Christian Pedersen

3 timer siden

|

27/09/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Kinesiske elbiler udgør en sikkerhedstrussel, og nu vil EU gribe ind.

Mest læste i dag

EU har i lyset af stigende cybersikkerhedstrusler fra opkoblede køretøjer igangsat en grundig undersøgelse af den software, der bruges i kinesiske elbiler.

Dette sker i kølvandet på en beslutning fra USA om at forbyde kinesisk teknologi i opkoblede biler, en bekymring, der nu deles af EU.

Margrethe Vestager, EU-Kommissionens ledende næstformand, har udtrykt alvorlige bekymringer om risikoen for spionage og overvågning fra de såkaldte "computere på hjul".

Moderne elbiler er i dag opkoblet og indsamler store mængder data, som potentielt kan misbruges af udenlandske magter.

Vestager understreger, at "det er legitimt at undersøge, om denne teknologi kan misbruges i sikkerhedsspørgsmål." Sådan skriver Mobilsiden.

EU’s fokus ligger nu på at vurdere risikoen ved brug af kinesisk software i biler, og der arbejdes på at udvikle en ”EU-værktøjskasse til IKT-forsyningskæden”, der minder om den eksisterende til 5G-sikkerhed.

Denne strategi sigter mod at minimere risikoen for datamisbrug og sikre en bedre kontrol med europæisk infrastruktur.

Danmark og andre EU-lande har allerede brugt en lignende værktøjskasse til at begrænse brugen af kinesisk Huawei-udstyr i deres 5G-netværk.

Denne bevægelse er en del af en bredere geostrategisk kamp mellem EU, USA og Kina om kontrol over nøgleteknologier som AI, mikrochips og opkoblede systemer.

Med frygten for spionage og sabotage i forsyningskæder intensiveres også behovet for strammere cybersikkerhedslove.

Det er dog stadig uvist, om kinesiske bilproducenter vil opleve lignende restriktioner som Huawei.