I kølvandet på de igangværende forhandlinger mellem Kina og EU om mulige straftoldsatser på elbiler produceret i Kina, har den kinesiske regering foreslået en ny strategi.
Kina ønsker at indføre frivillige minimumspriser på elbiler solgt i EU for at undgå den foreslåede straftold, der potentielt kan være så høj som 35 procent.
Straftolden er foreslået som en måde at udligne de markedsforvridende belønninger, som kinesiske elbilproducenter modtager fra staten.
Den kinesiske regering har indikeret, at minimumspriserne vil fungere som et "tillæg", der skal kompensere for de økonomiske fordele, som kinesiske elbiler har fået gennem subsidier.
Denne strategi sigter mod at fjerne behovet for straftold ved at justere priserne på kinesiske elbiler til et niveau, der er mere i overensstemmelse med EU’s regler for fair konkurrence. Det skriver Inputmag.
Forhandlingerne om minimumspriserne har dog ikke været uden udfordringer.
Europa-Kommissionen har i første omgang afvist Kinas forslag og påpeget, at det ikke i tilstrækkelig grad udligner de økonomiske fordele, som kinesiske bilproducenter opnår via statsstøtten.
Derudover har Kommissionen rejst bekymringer om, hvordan en sådan minimumsprisstruktur skulle kunne håndhæves effektivt.
Tyskerne har været blandt de mest markante modstandere af den foreslåede straftold.
Tyskland, som er hjemsted for flere af verdens største bilproducenter, frygter, at tolden kan hæmme deres adgang til det kinesiske marked.
Ikke desto mindre har de endnu ikke været i stand til at overbevise andre EU-medlemslande om at ændre kursen.
Forhandlingerne fortsætter, og der er endnu ingen klarhed om, hvorvidt EU vil acceptere Kinas forslag om frivillige minimumspriser som en løsning på den fastlåste situation.
Hvis ingen aftale opnås, kan der være betydelige konsekvenser for det europæiske marked for elbiler, især i forhold til importen af kinesisk-producerede køretøjer.