Forskere fra det norske forskningsinstitut SINTEF har udviklet et elbilbatteri, der angiveligt kan reparere sig selv.
Teknologien, som lover længere levetid og øget rækkevidde, kan potentielt revolutionere markedet for elbiler.
Ifølge forskerne er batteriet både mere energieffektivt og mere miljøvenligt end de nuværende løsninger.
Det betyder, at elbilister i fremtiden måske ikke skal bekymre sig om kapacitetstab i samme omfang som i dag. Det skriver Mobilsiden.
Selvhelende batterier kan forlænge levetiden
Batteriet benytter en ny kemi med litium-nikkel-manganoxid i katoden.
Denne sammensætning gør det muligt at undgå brugen af kobolt og reducere behovet for både nikkel og litium – to råstoffer, der ofte er problematiske at udvinde.
En af de mest opsigtsvækkende innovationer er en særlig “superlim”, der fungerer på samme måde som et selvforseglende bildæk.
Hvis battericellerne beskadiges, kan denne teknologi automatisk reparere skaderne, hvilket giver batteriet en markant længere levetid.
Derudover skulle den nye batteritype fylde mindre og have en højere gennemsnitsspænding, hvilket gør opladningen hurtigere og mere effektiv.
Bliver det en realitet?
SINTEF har endnu ikke offentliggjort detaljer om, hvornår denne teknologi kan blive implementeret i masseproduktion, eller hvilke bilproducenter der eventuelt vil tage den i brug.
Hvis teknologien viser sig holdbar og skalerbar, kan den være et stort skridt mod mere bæredygtige elbiler.
Samtidig vil det potentielt mindske bekymringer om værditab og batteriskift, hvilket kan gøre elbiler til en endnu mere attraktiv investering for forbrugerne.