Volkswagen ser et markant prisfald på elbilbatterier i de kommende år.
Den tyske bilproducent forventer, at batteripriserne falder med 50 % inden 2027, hvilket kan gøre elbiler langt mere økonomisk attraktive for forbrugerne.
Volkswagen satser på billige LFP-batterier
For at gøre elbiler billigere vil Volkswagen begynde egen produktion af LFP-batterier i 2024 gennem deres batteridivision, PowerCo.
Denne batteritype er 30 % billigere end traditionelle NMC-batterier, hvilket gør det muligt at producere mere prisvenlige elbiler.
Volkswagen-koncernen har allerede annonceret tre nye billige elbiler, der lanceres i 2026:
Volkswagen ID.2
Cupra Raval
Skoda Epiq
Disse modeller vil blive produceret på SEATs fabrik i Spanien og få en startpris på cirka 200.000 kr. Det skriver Mobilsiden.
Endnu billigere elbiler på vej
I 2027 planlægger Volkswagen at lancere en endnu billigere elbil, ID.1, der vil koste omkring 150.000 kr.
Denne model får et LFP-batteri med en kapacitet på omkring 40 kWh, hvilket vil give en rækkevidde på cirka 300 km.
Faldende priser på råmaterialer
Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) er litiumpriserne faldet med 85 % siden 2022, hvilket er en af hovedårsagerne til de billigere batterier.
Samtidig er den globale batteriproduktionskapacitet steget markant og forventes at tredobles yderligere i de kommende år.
Volkswagen satser stort på, at denne udvikling vil gøre elbiler mere overkommelige, så de kan konkurrere direkte med benzinbiler på pris – allerede inden 2030.