En ny forskningsartikel har kastet lys over en bekymrende tendens for ejere af elbiler med LFP-batterier (jernfosfatbatterier).
Ifølge forsker Eniko S. Zsoldos kan det være skadeligt for batteriets levetid, hvis det konstant er opladet over 25 procent.
Batteriets optimale kapacitet
I artiklen, der er udgivet i Journal of The Electrochemical Society, fremhæver Zsoldos, at LFP-batterierne præsterer bedst, når de holdes på et ladeniveau mellem 0 og 25 procent.
Højere opladningsniveauer kan skade batteriet over tid og reducere dets samlede levetid.
Dette udgør dog en praktisk udfordring for bilister, da en elbil med en konstant lav opladning mister meget af sin rækkevidde og dermed også anvendelighed. Det skriver Boosted.
Begrænset opladning som løsning
Selvom forskeren anbefaler, at elbiler med LFP-batterier ikke lades fuldt op, indrømmer Zsoldos, at en opladning på op til 80 procent stadig kan være forsvarlig.
En fuld opladning kan også være nødvendig under længere ture, men bør undgås ved daglig brug for at bevare batteriets levetid.
For bilister, der lader deres køretøjer stå i længere perioder, anbefales det, at batteriniveauet holdes under 25 procent for at undgå permanente skader.
Nye batteriteknologier på vej
Selvom disse begrænsninger kan være frustrerende, er der håb i horisonten.
Flere bilproducenter, herunder Toyota og Nissan, arbejder på at udvikle solid state-batterier, som forventes at forbedre både opladningstider og batteriets holdbarhed.
Disse nye batterier ventes at blive kommercielt tilgængelige fra 2025.