Kinas elbiler vælter ind i Europa – og tvinger de gamle bilgiganter i knæ. Spørgsmålet er, om Tyskland overhovedet kan redde sin stolthed.
Lige nu læser andre
1. En chokbølge gennem bilindustrien

Europas bilfabrikker står midt i deres største krise siden 1970’erne. Kinesiske producenter oversvømmer markedet med elbiler, der er billigere, hurtigere og teknologisk overlegne. Resultatet: panik i de gamle industribyer.
2. Prisforskellen, der ændrer alt

En kinesisk elbil kan produceres op til 30 procent billigere end en europæisk. Kombinationen af statsstøtte, billig arbejdskraft og kontrol over batteriforsyningen giver Kina et forspring, som selv Tyskland har svært ved at indhente.
3. Europas tabte lederskab

De europæiske mærker har længe levet af prestige og tradition. Men mens de fokuserede på design og luksus, byggede Kina hele værdikæden fra råstof til software. Nu er de ikke bare konkurrenter – de sætter standarden.
4. Tesla-effekten, kinesisk version

Mærker som BYD, Nio og XPeng udfordrer både Tesla og Volkswagen. De leverer avancerede elbiler med integreret AI, hurtigopladning og priser, som gør vestlige producenter desperate efter at finde besparelser.
5. EU forsøger at slå igen

Bruxelles undersøger nu kinesiske elbiler for statsstøtte og planlægger toldsatser. Men eksperter advarer: et handelsopgør risikerer at skade Europas egne fabrikanter, som allerede er afhængige af kinesiske batterier.
6. De tyske fabrikkers mareridt

Læs også
Volkswagen, BMW og Mercedes kæmper for at omstille produktionen, men står fanget i dyre strukturer og gamle forsyningsaftaler. Samtidig vokser kinesiske bilmærker eksplosivt i Europa – især i Norge, Holland og Tyskland.
7. Et globalt magtskifte på fire hjul

Kina har gjort elbilen til et geopolitisk våben. Ved at dominere markedet for batterier og sjældne mineraler kontrollerer landet nøglen til fremtidens transport. Europa risikerer at blive kunde i stedet for producent.
8. Den sidste chance for Europa

Hvis kontinentet skal overleve som bilnation, kræver det mere end grønne slogans. Der skal investeres i råstoffer, batterifabrikker og teknologi – ellers vil fremtidens biler blive bygget i Kina, men kørt på europæiske veje.
 
			