BMW har netop offentliggjort sine salgstal for første kvartal af 2025, og selvom det samlede bilsalg på verdensplan er faldet en smule, er der god grund til optimisme – især når det gælder elbiler.
I Europa er salget af elbiler fra BMW vokset markant og udgør nu en central drivkraft for koncernens vækst på det ellers udfordrede bilmarked.
64 procent vækst i Europa
På verdensplan solgte BMW Group 109.516 elbiler under mærkerne BMW, MINI og Rolls-Royce - en stigning på hele 32,4 procent sammenlignet med samme periode året før.
Især det europæiske marked skiller sig ud med en vækst på imponerende 64,2 procent.
Danmark følger samme tendens.
Ifølge tal fra Mobilsidens statistikside er salget af elbiler steget med 62 procent på tværs af alle mærker i første kvartal.
For BMW alene er stigningen i Danmark på 61 procent.
Fra SUV til luksussedan - men billigere modeller er på vej
En del af forklaringen på succesen ligger i bredden af BMW’s elbilsprogram.
Modeller som den kompakte iX1 og den eksklusive i7 appellerer til forskellige kundesegmenter - uden at gå på kompromis med den klassiske BMW-køreoplevelse.
Men noget mangler.
Den populære bybil i3 blev taget af markedet i 2022, og siden har BMW manglet en prisvenlig model i den elektriske portefølje.
Det hul er dog på vej til at blive lukket. BMW planlægger nemlig at genintroducere navnet i3 – denne gang som en sedan på en helt ny 800-volt platform.
“Med den nye i3 er vi klar til at tage endnu et skridt i elektrificeringen af vores modelprogram,” oplyser BMW.
Alt tyder på, at BMWs elbileventyr kun lige er begyndt - især i Europa.