Tyskernes konkurrence på elbilmarkedet har taget en uventet drejning.
BMW har i 2024 solgt flere elbiler end Audi og Mercedes-Benz tilsammen og cementerer dermed sin position som Tysklands førende elbilproducent.
Her er, hvordan de formåede at gøre det.
BMW i front – konkurrenterne sakker bagud
BMW satte fart på elbilsalget i 2024 med 368.475 solgte elbiler, en stigning på 13,5 procent sammenlignet med året før.
Mens BMW kunne fejre en markant fremgang, oplevede både Audi og Mercedes en nedgang i deres salg.
Audi måtte notere et fald på 8 procent, mens Mercedes-Benz landede på 185.059 solgte elbiler og Audi på 164.000.
Sammenlagt blev det til 349.060 biler, hvilket stadig var færre end BMW’s samlede salg. Det skriver Mobilsiden.
Fleksibilitet giver BMW en fordel
BMWs succes skyldes blandt andet en fleksibel tilgang til bilproduktion.
I stedet for udelukkende at satse på dedikerede elbilplatforme, som Audi og Mercedes har gjort, har BMW udviklet multiplatformsmodeller, der kan produceres som både benzin-, plug-in hybrid- og elbiler.
Det har givet dem en hurtigere produktionsproces og større modeludvalg.
Neue Klasse og fremtiden for BMW’s elbiler
BMW har i dag syv elbilmodeller på markedet i Danmark, fra den populære iX1 til luksusmodellen i7. Men virksomheden har ingen planer om at sætte farten ned.
Senere i år lanceres den helt nye generation af elbiler under “Neue Klasse”, hvor BMW lover større rækkevidde, hurtigere opladning og en ny digital oplevelse i kabinen.
Den næste store lancering bliver BMW iX3, som præsenteres inden årets udgang – og meget tyder på, at BMW’s forspring kun vil vokse.