Elbilsalget dykker: VW satser ikke på batteriproduktion længere

Christian Pedersen

3 uger siden

|

26/08/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Volkswagen sælger markant mindre elbiler, så de skruer ned for produktionen af batterier.

Mest læste i dag

Volkswagen har truffet en opsigtsvækkende beslutning om at nedskalere deres ambitioner inden for batteriproduktion til elbiler.

Denne ændring sker på baggrund af et faldende salg af elbiler globalt, som har skabt usikkerhed om efterspørgslen fremover.

Volkswagen sænker ambitioner for battericellefabrikker

Tidligere havde Volkswagen planer om at bygge seks battericellefabrikker i Europa og USA inden 2030, med en samlet kapacitet på 240 GWh årligt.

Dette ambitiøse projekt blev annonceret i 2021 som en del af deres strategi for at dominere elbilmarkedet.

Men nu, med et markant fald i salget af elbiler, har Volkswagen besluttet at revurdere deres planer.

I stedet for seks fabrikker vil de nu fokusere på tre: to i Europa – i Salzgitter, Tyskland og Valencia, Spanien – samt én i Ontario, Canada.

Faldende salg tvinger til nye strategier

Volkswagen har set et fald på 40 procent i salget af elbiler i Europa i juli 2024 sammenlignet med samme periode året før.

Denne nedgang har ført til en ændring i virksomhedens tilgang til batteriproduktion, da de nu søger at minimere risikoen ved at reducere omkostningerne forbundet med at opføre og drive batterifabrikker.

De planlægger at begynde produktionen på anlægget i Salzgitter i 2025 og i Valencia i 2026, mens arbejdet på fabrikken i Ontario stadig er i den tidlige fase. Det skriver Mobilsiden.

Overgang til hybridbiler

Samtidig med at Volkswagen nedtoner deres batteriplaner, drejer de nu blikket mod plug-in hybridbiler.

Disse biler, som kombinerer en forbrændingsmotor med et batteri, ses som et brobygningsteknologi, der kan lette overgangen fra traditionelle biler til fuldelektriske køretøjer.

Volkswagen har bemærket, at efterspørgslen på plug-in hybridbiler vokser, hvilket kan være et svar på forbrugernes usikkerhed vedrørende rækkevidde og opladningsmuligheder for rene elbiler.

Fremtidens batteriteknologier

Volkswagen overvejer stadig hvilken type batterier de vil satse på i fremtiden.

De to primære muligheder er litium-jernfosfat (LFP), som er mere omkostningseffektivt, og nikkel-mangan-kobolt (NMC), som har en højere energitæthed.

Desuden har de planer om at udvikle solid state-batterier, en teknologi, der potentielt kan revolutionere elbilindustrien med længere rækkevidde og hurtigere opladning.

Denne udvikling understreger, at overgangen til en elektrificeret bilpark vil tage længere tid end først antaget.

Volkswagen positionerer sig til at reagere fleksibelt på markedets skiftende krav og ser plug-in hybridbiler som en vigtig del af deres strategi fremadrettet.

Mener du, at dette er den rette strategi?