De ligner et godt køb – men serviceprisen pr. kilometer kan overraske dig.
Lige nu læser andre
Elbiler markedsføres ofte som billigere i drift, men virkeligheden kan være mere nuanceret. Særligt når det gælder service og vedligeholdelse, viser data fra forsikringsselskaber og autoværksteder, at nogle elbiler er markant dyrere end andre – målt pr. kørt kilometer.
Her er 10 elbiler, som koster mest i service og reparation ifølge eksperterne.
Audi e-tron

Den luksuriøse SUV har avanceret teknik, som kræver specialviden og dyre reservedele. Serviceudgifterne pr. km er blandt de højeste i klassen.
Tesla Model X

Højteknologisk, men også berygtet for dyre reparationer. Særligt dørene, affjedringen og elektronikken trækker regningen op.
Læs også
Jaguar I-Pace

Elegant elbil med komplekst drivsystem. Reservedelene er dyre og ventetider på reparationer lange, hvilket giver høje kilometeromkostninger.
Mercedes EQC

Premiumkomfort betyder premiumservice. Bilen er svær at arbejde på, og det gør selv almindelige serviceeftersyn dyre.
BMW iX

Fremtidens elbil fra BMW er pakket med teknologi. Men det betyder også, at få værksteder kan servicere den billigt eller hurtigt.
Porsche Taycan

Performance koster – og Taycan er ingen undtagelse. Specialservice og eksklusive dele gør det til en af de dyreste elbiler pr. km.
Tesla Model S

Selvom den er mere udbredt, er serviceomkostningerne stadig høje. Softwarefejl og komponentproblemer trækker gennemsnittet op.
Hyundai Ioniq 5

En populær bil, men avanceret ladeteknologi og elektronik giver højere serviceomkostninger, end mange forventer.
Polestar 2

Moderne design og gode køreegenskaber, men også udfordringer med dele og serviceintervaller, som får omkostningerne til at stige.
Ford Mustang Mach-E

En elbil med attitude, men også serviceudfordringer. Software, batterikøling og få mekanikere med erfaring giver høj kilometerpris.