Trend DK
Forside Elbiler Disse brugte biler kan koste dig dyrt på værkstedet: eksperter...

Disse brugte biler kan koste dig dyrt på værkstedet: eksperter advarer

Disse brugte biler kan koste dig dyrt på værkstedet: eksperter advarer
Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Disse brugte biler ser uskyldige ud – men kan koste dig dyrt i reparationer.

Lige nu læser andre

Ikke alle brugte biler er lige nemme eller billige at reparere. Nogle modeller kræver specialværktøj, svært tilgængelige reservedele eller ekstra arbejdstid på grund af kompliceret opbygning. Det betyder, at en ellers billig brugtbil hurtigt kan blive en dyr fornøjelse, når først den skal på værksted.

Her er 10 modeller, der ifølge mekanikere og eksperter ofte er mere besværlige at reparere end de fleste.

BMW 5-serie (F10)

Denne luksusbil har avanceret elektronik og en kompleks motorrumskonstruktion. Små reparationer kræver ofte afmontering af store dele af fronten, og elektriske fejl kan være svære at finde. Reservedelene er også blandt de dyreste i klassen.

Peugeot 308 (1. generation)

Motor og gearkasse er pakket tæt, og mange opgaver kræver, at man fjerner store komponenter. Derudover har bilen kendte problemer med elektriske forbindelser, som kan være svære at lokalisere og diagnosticere.

Læs også

Audi A6 (C6)

A6 er en populær firmabil, men den er ikke nem at arbejde med. Især modeller med V6-motor kræver ofte, at hele fronten skilles ad ved større reparationer. Service på undervogn og gearkasse kan tage væsentligt længere tid end gennemsnittet.

Renault Espace

En rummelig MPV med mange skjulte fælder. Adgang til motoren er ofte begrænset, og mange komponenter er placeret besværligt. Flere værksteder oplyser, at den kræver mere arbejdstid end næsten alle andre biler i samme klasse.

Ford S-MAX (diesel)

Dieseludgaven af S-MAX har komplekse systemer og kræver ofte specialværktøj. Turbolader, partikelfilter og EGR-ventil er svære at komme til og dyre at udskifte. Mange ejere oplever høje værkstedsregninger.

Citroën C5

Den hydrauliske affjedring er komfortabel, men også notorisk besværlig at servicere. Dertil kommer svag elektronik og en kabine, hvor selv simple udskiftninger kræver afmontering af paneler og instrumenter.

Mini Cooper (før BMW-opkøbet)

De tidlige Mini-modeller har mange særlige løsninger, som kræver specialviden. Visse dele skal tages ud fra bunden, og der er generelt dårlig plads i motorrummet. Det øger risikoen for fejl og lang reparationstid.

Alfa Romeo 159

Designet er smukt – men teknikken driller. Komponenter er ofte placeret på upraktiske steder, og rustbeskyttelsen er ikke optimal. Derudover findes der færre reservedele på markedet sammenlignet med mere udbredte mærker.

Volvo V70 (D5 diesel)

Selvom Volvo generelt er driftssikre, er V70 D5 kendt for at være krævende ved reparationer. Der er mange trin og adskillelser involveret, selv ved standardopgaver som tandremsskift og udskiftning af gløderør.

Chrysler PT Cruiser

En bil med et unikt design – og helt særlige tekniske løsninger. Mange komponenter er ikke standardiserede, og visse reservedele skal bestilles fra udlandet. Samtidig kræver reparationer ofte langt mere arbejdstid end normalt.

Læs også

Ads by MGDK