Eksperter tvivler på Teslas Robotaxi: "Der går minimum 10 år"

Christian Pedersen

7 uger siden

|

30/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Elon Musk mener, at Teslas Robotaxi-projekt skal føre Tesla frem, men der er delte meninger.

Mest læste i dag

Tesla har store planer om at lancere deres nye Robotaxi-tjeneste senere i år, og virksomheden mener, at dette projekt vil revolutionere fremtiden for transportsektoren.

Men eksperter i selvkørende teknologi er skeptiske over for Teslas ambitiøse planer og mener, at der vil gå mindst ti år, før de er realiseret.

Tesla satser på selvkørende teknologi og AI

Elon Musk, administrerende direktør for Tesla, har længe argumenteret for, at virksomhedens fremtid ikke kun ligger i produktionen af elbiler, men i udviklingen af selvkørende teknologi og kunstig intelligens.

Tesla Robotaxi er en central del af denne strategi. Robotaxierne, som er førerløse taxaer, skal kunne operere under alle forhold og i alle områder.

Ifølge Musk er Tesla tæt på at perfektionere teknologien og få de nødvendige myndighedsgodkendelser.

Tesla-ejere vil kunne tilmelde deres biler til Robotaxi-flåden og tjene penge, når de ikke bruger deres køretøjer.

Denne model skal gøre det muligt for Tesla at dominere markedet for selvkørende taxier og reducere behovet for udvikling af nye elbilmodeller. Det skriver mobilsiden.

Eksperter sår tvivl om Tesla Robotaxi

Selvom Tesla har store forhåbninger til Robotaxi-projektet, er eksperter inden for selvkørende teknologi mere skeptiske.

De mener, at Tesla har valgt en vanskeligere tilgang til udviklingen af autonome køretøjer end andre virksomheder.

Tesla bruger billigere kameraer, kendt som Tesla Vision, i stedet for de dyrere lidarsensorer, som anvender laserimpulser og betragtes som mere effektive.

Philip Koopman, lektor i elektro- og computerteknik ved Carnegie Mellon University, udtaler: "Jeg ville blive overrasket, hvis Tesla kunne lave en ‘no kidding’ robotaxi inden for de næste 10 år uden sensorer og kort."

Konkurrence og økonomiske udfordringer

Tesla er ikke den eneste spiller på markedet for førerløse taxier.

De vil møde hård konkurrence fra virksomheder som Waymo, Uber, Lyft, og Amazons Zoox, samt bilproducenter som General Motors og kinesiske teknologivirksomheder som Baidu og BYD.

Xpeng, en anden kinesisk elbilproducent, satser også på en robotaxi-tjeneste i samarbejde med Didi.

Derudover har Tesla rapporteret et fald på 45 procent i overskuddet for andet kvartal, og virksomhedens aktiekurs faldt med omkring 6 procent, efter de udsatte afsløringen af deres robotaxi-design fra august til oktober.

Er Tesla på rette vej?

Mens nogle mener, at Teslas satsning på selvkørende teknologi er et røgslør for at aflede opmærksomheden fra faldende elbilsalg, fastholder Elon Musk, at Robotaxi-projektet vil være en gamechanger.

Spørgsmålet er, om Tesla kan overvinde de teknologiske udfordringer og indhente deres konkurrenter i kapløbet om fremtidens selvkørende transport.