Chokerende: Kinesiske startups bruger flere penge på research end Tesla

Christian Pedersen

12 uger siden

|

25/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Kina træder virkelig på elbil-speederen, og det lader ikke til at Tesla kan følge med.

Mest læste i dag

En ny analyse viser, at kinesiske elbilproducenter bruger en større del af deres omsætning på forskning og udvikling (F&U) end Tesla.

Dette er et markant skift i bilindustrien og understreger Kinas ambitioner om at dominere markedet for nye energikøretøjer.

Mon Tesla kan følge med?

Kinesiske elbilproducenter øger deres investeringer

I takt med den stigende konkurrence i Kinas bilmarked, hvor nye energikøretøjer udgør mere end 40% af salget, har kinesiske elbilproducenter intensiveret deres investeringer i F&U.

Ifølge CNBC’s analyse bruger kinesiske elbilproducenter som Nio og Geely en større procentdel af deres omsætning på F&U end Tesla.

Nio, for eksempel, bruger næsten 29% af sin omsætning på F&U, mens Tesla kun bruger 5,4% i første kvartal og 4,2% i andet kvartal.

Strategi for overlevelse

Kinas elbilmarked er verdens største, og for at overleve i dette konkurrenceprægede miljø har kinesiske startups som Nio og Geely valgt at satse massivt på innovation.

Paul Gong, en bilanalytiker hos UBS, påpeger, at kinesiske bilproducenter i visse tilfælde bruger flere penge på F&U end deres globale konkurrenter, både i absolutte tal og som procentdel af omsætningen.

Fokus på software og kvalitet

Kinesiske producenter arbejder ikke kun på at forbedre hardware, men også software, som kan give større differentiering.

Ren Xiangfei, vicepræsident for F&U hos Geely, understreger, at funktioner, der overrasker brugerne, ofte implementeres gennem software.

Dette inkluderer førerassistentsystemer, underholdningsfunktioner i bilen og sikkerhedsfunktioner.

For eksempel har Geely lanceret et nyt batteri, Aegis Short Blade Battery, som ifølge virksomheden øger produktionens konsistens og kvalitet.

Tesla’s position

Tesla har længe været kendt for sin relativt lave andel af F&U-udgifter som procent af omsætningen, men det betyder ikke nødvendigvis, at deres innovation er mindre effektiv.

Paul Gong fra UBS påpeger, at Teslas evne til at sælge flere biler med bedre rentabilitet kan indikere, at deres innovationsstrategi fungerer, selvom den måske ikke altid resulterer i de mest iøjnefaldende funktioner.

Fremtiden for elbilmarkedet

Med kinesiske startups, der fortsætter med at øge deres F&U-investeringer, er det klart, at de sigter mod at tage føringen på det globale elbilmarked.

Denne udvikling kan tvinge andre producenter, herunder Tesla, til at revurdere deres egne investeringsstrategier for at forblive konkurrencedygtige.

Det vil blive interessant at se, hvordan denne dynamik vil forme fremtiden for elbiler og hvilke nye teknologiske fremskridt, der vil blive introduceret i de kommende år.