Elbiler, der er blevet promoveret som fremtidens miljøvenlige transportmiddel, viser sig at have nogle alvorlige problemer.
Jan Helbo, seniorspecialist hos Teknologisk Institut, fremhæver, at elbiler volder store udfordringer på rustbeskyttelsescentrene.
Komplekse rustbeskyttelsesprocesser
Ifølge Helbo tager det ekstra tid at rustbeskytte elbiler på grund af de mange højvoltsledninger og batteriventilationer, der kræver omhyggelig afdækning.
Mange elbilsejere undgår helt at få deres køretøjer rustbeskyttet, da de frygter at beskadige de følsomme komponenter.
Helbo understreger dog, at det er en misforståelse at tro, at elbiler ikke behøver rustbeskyttelse på grund af brugen af aluminium og højstyrkestål.
Producenter fraråder rustbeskyttelse
Flere bilproducenter fraråder ejerne at få rustbeskyttet deres elbiler, hvilket dokumenteres i den seneste VKO-R rapport fra Teknologisk Institut.
Dette skaber yderligere forvirring blandt forbrugerne om nødvendigheden af rustbeskyttelse.
Rapporter viser tydelige rustproblemer
Svenske og tyske rapporter bekræfter, at elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler.
En rapport fra tyske TÜV, baseret på data fra tyske synshaller, viste, at elbiler generelt ikke er lige så effektivt rustbeskyttede som andre biler.
Specielt biler fra mærker som Hongqi, MG, Polestar og BYD har problemer med rust.
Vigtigheden af rustbeskyttelse
Helbo understreger vigtigheden af rustbeskyttelse efter vintersæsonen, hvor vejene er blevet saltet intensivt.
Både fossilbiler og elbiler bør behandles for at bevare deres strukturelle integritet og sikkerhed.
En tidlig rustforebyggende behandling, helst fra ny, kan modvirke de skadelige virkninger af det danske klima.
Denne udfordring med rust på elbiler, der ikke er designet til de nordiske vejrforhold, kræver opmærksomhed fra både producenter og forbrugere for at sikre, at køretøjerne forbliver sikre og pålidelige over tid.