Trend DK
Forside Elbiler Disse bilmærker kæmper for livet: og fremtiden er usikker

Disse bilmærker kæmper for livet: og fremtiden er usikker

Disse bilmærker kæmper for livet: og fremtiden er usikker
luca pbl / Shutterstock.com

Disse kendte bilmærker risikerer at forsvinde – og det går stærkt.

Lige nu læser andre

Bag bilindustriens glitrende nyheder gemmer der sig mærker, der er pressede som aldrig før. Økonomisk modvind, elbil-overgang, faldende salgstal og hård global konkurrence sender selv gamle kendte navne ud på kanten af overlevelse.

Her er 10 bilmærker, der kæmper for deres eksistens – og som måske ikke overlever de næste år.

Mitsubishi

Mitsubishi har trukket sig fra flere europæiske markeder og kæmper med et forældet modelprogram. Koncernen satser i stedet på alliancer og lavprisstrategier, men succesen udebliver – især i Vesten.

SsangYong

Det sydkoreanske mærke har været i økonomisk stormvejr i årevis. Trods ny kapital og forsøg på relancering har SsangYong ikke formået at opnå større fodfæste uden for hjemlandet. Konkursfare lurer stadig.

Lancia

Et ikonisk italiensk mærke, der i dag kun sælger én model – i ét land. Lancia eksisterer nærmest kun på papiret, og selvom Stellantis har lovet en relancering, er mange skeptiske. Fremtiden er yderst usikker.

Smart

Læs også

Mercedes’ mikrobilmærke blev engang set som fremtidens urbane transport. Men salget er faldet markant, og mærket overlever nu kun takket være et samarbejde med kinesiske Geely. Smart kæmper for relevans i en verden af SUV’er.

Chrysler

Et historisk navn i amerikansk bilindustri, men Chrysler sælger kun få modeller og står i skyggen af koncernens andre mærker. Der er planer om elbiler, men spørgsmålet er, om det er nok til at genoplive mærket.

Alfa Romeo

Et brand med stor passion og design, men også et ry for lav kvalitet og svigtende salgstal. Alfa Romeo har fået chancer igen og igen – men hvis de kommende modeller ikke slår igennem, kan det være sidste runde.

Lotus

Britisk sportsvognstradition i verdensklasse – men også årtiers kamp for overlevelse. Med kinesisk ejerskab og fokus på elbiler prøver Lotus at genopfinde sig selv, men risikoen er stadig høj.

Subaru (i Europa)

Selvom Subaru klarer sig godt i USA og Japan, er mærket stort set fraværende i Europa. Lavt salg, få modeller og minimal markedsføring gør, at mange tvivler på, om Subaru har en fremtid her.

Daihatsu

Læs også

Et mærke kendt for mikrobiler og ejer af Toyota. Daihatsu har trukket sig fra flere markeder og rammes nu også af skandalesager om sikkerhedstests. Fremtiden uden for Asien er yderst tvivlsom.

Infiniti

Nissans luksusmærke skulle tage kampen op med BMW og Mercedes – men har aldrig rigtig fået fat. Infiniti har forladt Europa og kæmper nu med identitet og relevans på hjemmemarkedet og i USA.

Ads by MGDK