Kulden afslørede store problemer – se hvilke biler der fejlede vintertesten.
Lige nu læser andre
Når temperaturen falder, bliver forskellen på biler tydelig. Ikke alle modeller klarer kulden lige godt – nogle fejler på batteri, varme, startproblemer eller sikkerhedssystemer.
Her er 10 biler, der overraskede negativt i vintertests – og hvorfor det bør få dig til at tænke dig om, før du køber.
Tesla Model 3 (2023)

Flere vintertests har vist, at Model 3 har problemer med dørhåndtag, der fryser fast, og langsom kabineopvarmning. Batteriets rækkevidde falder markant, hvilket forringer anvendeligheden.
Volkswagen ID.4

Trods ambitioner som familievenlig elbil har ID.4 haft problemer med varmepumpen i koldt vejr, hvilket resulterer i lav komfort og lavere rækkevidde end opgivet.
Renault Zoe

Zoe scorer lavt i flere vintertests på grund af manglende varmepumpe, dårlig kabineopvarmning og svag batteristyring under frysepunktet.
Ford Mustang Mach-E

Læs også
Nogle ejere oplever, at bilen ikke vil lade i frostgrader. Derudover tager kabinevarmen lang tid, og skærme reagerer trægt i kulden.
Nissan Leaf

Leaf lider under manglende aktiv batteritemperaturstyring, hvilket reducerer rækkevidde og ladehastighed betydeligt i vintervejr.
Peugeot e-208

Selvom den er populær, mister e-208 op til 40 % rækkevidde i kulde. Derudover har flere testere rapporteret problemer med dug og is på ruderne.
Hyundai Kona Electric (før facelift)

Tidligere modeller havde problemer med duggede ruder og ineffektiv varmestyring. Ladehastigheden falder også drastisk i minusgrader.
Mazda MX-30

Batteriet i MX-30 har svært ved at levere stabil effekt i frostvejr. Opvarmning af kabinen er langsom, og rækkevidden falder til under 150 km.
Mini Electric

Læs også
Denne bil kæmper med både lav rækkevidde og ineffektiv varme. Derudover bliver ladetiden markant længere, når temperaturen dykker.
Citroën ë-C4

Modellen har udfordringer med varmeregulering og tab af rækkevidde. Nogle testere har oplevet, at bilen ikke starter korrekt i frostvejr.