Trend DK
Forside Elbiler Disse elbiler oplader langsommere end du tror: og det kan...

Disse elbiler oplader langsommere end du tror: og det kan koste dig dyrt

Disse elbiler oplader langsommere end du tror: og det kan koste dig dyrt
Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Opladningstiden kan ødelægge din køreoplevelse – se hvilke elbiler der skuffer mest.

Lige nu læser andre

Opladningstiden på elbiler bliver ofte overset, men det kan have stor betydning for din hverdag. Nogle elbiler lader så langsomt, at selv korte pauser ved hurtigladere ikke er nok.

Her er 10 modeller, der klarer sig skuffende på ladehastighed – og hvorfor det er et større problem, end de fleste forestiller sig.

Mazda MX-30

Denne stilfulde elbil imponerer på design, men skuffer på batteri og opladning. Med en max ladeeffekt på bare 50 kW tager en opladning uforholdsmæssigt lang tid. Det gør spontan kørsel og langture mere besværlige.

Honda e

Selvom den er perfekt til byen, er Honda e ikke bygget til opladningshastighed. Den topper ved cirka 46 kW, hvilket betyder lange ventetider – og det kan blive irriterende selv på korte ture med hurtigladere.

Lexus UX 300e

Trods luksusnavnet har UX 300e et særligt lille batteri og dårlig ladeeffekt på kun 50 kW. Det giver uventet lange ladestop, som ikke matcher bilens pris eller position i markedet.

Opel Mokka-e

Læs også

Denne elbil lader teknisk med op til 100 kW, men reelt ses den sjældent over 70 kW. Det føles langsomt sammenlignet med konkurrenter i samme prisklasse, og det trækker ned ved rejser.

Peugeot e-208

Med 100 kW i peak lyder den lovende, men i praksis falder ladeeffekten hurtigt. Resultatet er længere pauser end planlagt, og det gør bilen mindre velegnet til weekendture og feriekørsel.

Renault Zoe

Renault Zoe understøtter kun AC-ladning og har ingen DC-hurtigladning i mange varianter. Det betyder, at du kan være bundet til langsomme offentlige ladestandere i stedet for lynladere.

Nissan Leaf

Leaf bruger det forældede CHAdeMO-stik og understøtter kun op til 50 kW. Mange ladestationer har ikke længere denne standard, og ladeeffekten gør bilen dårligt egnet til moderne kørselsmønstre.

Hyundai Kona Electric (før facelift)

Tidligere versioner af Kona Electric har relativt lav ladeeffekt på omkring 70 kW. Det kan give lange ophold, og bilen bremser ofte effekten ved høj batteritemperatur.

Mini Electric

Læs også

Mini Electric har kun et 32 kWh batteri og en max ladeeffekt på omkring 50 kW. Det lyder passende, men i praksis får du meget lidt for pausetiden sammenlignet med konkurrenterne.

Citroën É-C4

Selvom bilen lover 100 kW, er den reelle ladeeffekt ofte langt lavere. Sammen med middelmådig batteristyring fører det til langsom og uforudsigelig opladning på farten.

Ads by MGDK