Trend DK
Forside Elbiler Derfor nægter værkstederne at reparere disse elbiler

Derfor nægter værkstederne at reparere disse elbiler

Derfor nægter værkstederne at reparere disse elbiler
Foto: M. Knijnenburg / Shutterstock.com

Disse elbiler siger værkstederne nej til – og du bør vide hvorfor.

Lige nu læser andre

Flere danske værksteder vælger i dag helt at sige nej til visse elbiler. Det handler ikke om vilje, men om mangel på reservedele, specialværktøj, sikkerhedstræning og til tider – økonomisk risiko.

Her er 10 elbiler, som mekanikere i stigende grad undgår, og hvorfor du bør kende til det, før du køber brugt.

Tesla Model S (ældre modeller)

Komplekse systemer og mangel på originale reservedele gør det svært for uafhængige værksteder at servicere ældre Model S. Tesla har desuden begrænset adgang til reparation via tredjepart.

Renault Zoe

Zoe kræver særligt autoriserede teknikere til mange opgaver – bl.a. batteriadskillelse. Renaults politik begrænser adgang til dokumentation og reservedele, hvilket holder mange værksteder væk.

Nissan Leaf (1. generation)

Selvom Leaf er udbredt, er batteriskift og diagnoseudstyr krævende og ofte eksklusivt tilgængeligt for Nissan-centre. Nogle værksteder vurderer, at reparation ikke kan svare sig.

BMW i3

Læs også

Det avancerede kulfiberchassis og det elektriske system kræver specialuddannelse. Uden adgang til BMW’s tekniske platforme siger mange værksteder fra.

Peugeot e-208 / Opel Corsa-e (tidlige modeller)

Delte komponenter og softwareproblemer kræver ofte online adgang til Stellantis-systemer, som uafhængige værksteder ikke altid har. Samtidig er fejlfinding ofte en udfordring.

Fiat 500e (USA-import)

Denne elbil blev ikke officielt solgt i Europa og har derfor ikke adgang til samme reservedelsnetværk. Flere værksteder afviser bilen pga. manglende teknisk dokumentation.

Kia Soul EV (før 2020)

Reservedele og batterireparation kræver ofte import og specialviden, som mange værksteder ikke har i dag. Det gælder især de første generationer.

Jaguar I-PACE

Komplekst højspændingssystem og lukket teknisk platform gør det svært at gennemføre andet end basisservice. Nogle værksteder har oplevet garantiproblemer ved reparation.

Chevrolet Bolt (importmodeller)

Læs også

Disse modeller er ofte importeret fra USA og er ikke understøttet af danske reservedelsdistributører. Det gør reparation usikker og risikabel for værkstederne.

Toyota bZ4X

Den nye elbil fra Toyota har allerede givet udfordringer med software og ladeteknik. Flere værksteder er tilbageholdende pga. begrænset adgang til reservedelssystemer og manglende erfaring.

Ads by MGDK