Flere populære biler bliver potentielt ulovlige efter 2026 – tjek om din er på listen.
Lige nu læser andre
Flere populære bilmodeller står til at blive udfaset eller stemplet som usikre, når nye regler og sikkerhedsstandarder træder i kraft i 2026.
Listen herunder afslører hvilke biler, der kan blive ramt – og hvorfor det kan få store konsekvenser for både din sikkerhed og bilens gensalgsværdi.
Volkswagen Polo (2017–2021)

Selvom Polo har været en populær minibil, halter den efter på flere sikkerhedsparametre ifølge nye krav i 2026. Manglen på avanceret førerassistance og lavere sidekollisionsscore gør, at modellen bliver et potentielt problem – især i bytrafik.
Dacia Duster (2018–2022)

Dusterens basisudstyr er simpelt og attraktivt prismæssigt, men manglen på standardudstyr som automatisk nødbremse og vognbaneassistent får den til at dumpe i fremtidige sikkerhedsvurderinger.
Renault Clio (før 2020-opdateringen)

Tidligere versioner af Clio klarer sig dårligt i crashtests med fokus på fodgængerbeskyttelse og børn på bagsædet. Uden opdateringer vil disse modeller få svært ved at leve op til fremtidens krav.
Ford Ka+ (2016–2020)

Læs også
Ka+ er kendt som en billig og praktisk bil, men den blev udfaset netop på grund af svag sikkerhed og manglende teknologi. Med nye standarder vil den være blandt de mest usikre i sin klasse.
Peugeot 108 / Citroën C1 / Toyota Aygo (samme platform)

Disse mikrobiler er små, praktiske og billige – men deres beskedne vægt og manglende aktive sikkerhedssystemer placerer dem lavt i sikkerhedsbedømmelser. I 2026 bliver de forældede.
Fiat Panda (ældre modeller)

Panda har været en fanfavorit, men Euro NCAP har tidligere givet den lave karakterer – endda 0 stjerner i visse versioner. Med fremtidens krav vil selv nyere modeller halte bagefter.
Opel Karl / Vauxhall Viva

Disse modeller blev solgt som billige bybiler uden meget moderne sikkerhedsteknik. De scorer lavt på automatiske nødbremser og beskyttelse af voksne passagerer i sidekollision.
Suzuki Celerio

En af markedets billigste biler, men også en af de mest skrabede hvad angår sikkerhed. Den opfylder dårligt nok de nuværende krav og vil være direkte uegnet i 2026.
Chevrolet Spark (importmodeller)

Læs også
Selvom Chevrolet trak sig fra Europa, findes Spark stadig som parallelimporteret bil. Den mangler europæiske sikkerhedsopdateringer og vil derfor få meget svært ved at klare sig fremover.
Hyundai i10 (før 2020-generationen)

Tidligere versioner af i10 havde ikke moderne hjælpesystemer som standard og klarede sig ikke imponerende i Euro NCAP’s vurderinger. De bliver hurtigt forældede ifølge 2026-kravene.