Trend DK
Forside Elbiler Disse elbiler skuffer: de dårligste rækkevidder målt i virkeligheden

Disse elbiler skuffer: de dårligste rækkevidder målt i virkeligheden

Disse elbiler skuffer: de dårligste rækkevidder målt i virkeligheden
Foto: thefilipstehlik / Shutterstock.com

Overvejer du elbil? Disse modeller skuffer fælt i virkeligheden.

Lige nu læser andre

Elbilernes rækkevidde lover stort på papiret – men i praksis er virkeligheden en anden. Her er 10 elbiler, der klarer sig dårligst i virkelige tests, målt af uafhængige eksperter.

Hvis du overvejer elbil, bør du kende disse modeller – de kan overraske negativt, især om vinteren eller ved motorvejskørsel.

Mazda MX-30

Denne kompakte SUV lover 200 km på papiret, men i praksis ligger rækkevidden ofte under 160 km – især ved motorvejskørsel eller kulde. En pæn bil, men med markant lav praktisk rækkevidde.

Honda e

En charmerende bybil med retrodesign, men rækkevidden i virkeligheden lander ofte omkring 140–150 km – trods en officiel rækkevidde på 210 km. Komfort og teknik trækker op, men batteriet er lille.

Mini Cooper SE Electric

Mini’en er sjov at køre og har god kvalitet, men den virkelige rækkevidde ligger omkring 160 km. Det er langt fra de 230 km WLTP, og det begrænser anvendeligheden udenfor byen.

Smart EQ ForTwo

Læs også

Den lille bybil har en officiel rækkevidde på ca. 130 km, men i praksis kan den være helt nede på 100 km, afhængig af kørestil og temperatur. Det gør den nærmest ubrugelig til andet end ultrakorte ture.

BMW i3 (60Ah og 94Ah modeller)

Tidlige versioner af BMW i3 havde beskedne batterier og klarer sig dårligt i nyere sammenligninger. Især 60Ah-versionen har svært ved at nå over 120 km under normale forhold.

Fiat 500e (USA-version)

Importmodellen fra USA har et lille batteri og kan i praksis kun køre ca. 130–140 km, før den skal lades op. Mange køber den billigt brugt – og bliver skuffede over rækkevidden.

Renault Twingo Electric

Selvom den lover 190 km, er den reelle rækkevidde omkring 140 km – og endnu mindre ved motorvejskørsel. Det gør det svært at bruge bilen til andet end pendling i nærområdet.

Peugeot e-208 (før 2022-opdateringen)

De tidlige versioner har vist lavere rækkevidde end forventet – især under 10 grader. I praksis kommer mange ikke over 250 km, selvom WLTP siger 340 km.

Opel Corsa-e (før facelift)

Læs også

Samme teknik som e-208, og samme problem: I praksis lander rækkevidden ofte under 240 km, og bilen er følsom overfor kulde og høj fart.

Citroën ë-C4 (før opgradering)

Selvom bilen er større og mere komfortabel, lider den under samme teknik som Peugeot og Opel. Virkelig rækkevidde omkring 230–250 km, langt fra det officielle.

Ads by MGDK