Trend DK
Forside Elbiler De mest almindelige fejl folk laver med automatgear

De mest almindelige fejl folk laver med automatgear

De mest almindelige fejl folk laver med automatgear
Galina-Photo / Shutterstock.com

Du slider måske på dit automatgear uden at vide det – her er de klassiske fejl.

Lige nu læser andre

Automatgear er nemt og bekvemt – men det betyder ikke, at man ikke kan gøre skade ved forkert brug. Mange bilejere begår de samme fejl igen og igen, uden at vide at det slider unødigt på gearkassen eller i værste fald fører til dyre reparationer.

Her er 10 typiske fejl, du bør undgå, hvis du vil passe godt på din bil med automatgear.

Skifter til “P” før bilen holder helt stille

At skifte til parkeringsgear mens bilen stadig ruller, belaster den mekaniske lås i gearkassen unødigt og kan føre til skader.

Bruger “N” i lyskryds

Mange tror det sparer brændstof, men det gør det ikke på moderne biler. Det kan i stedet skabe unødige skift og slid.

Trækker i gearstangen i stedet for at bruge bremsepedalen

Nogle bruger gearskiftet som en måde at bremse på – især når de skal fra “D” til “R” og omvendt. Det slider hårdt på transmissionen.

Skifter fra “R” til “D” (eller omvendt) uden at standse helt

Læs også

At skifte mellem frem og bak, mens bilen stadig ruller, er noget af det mest skadelige du kan gøre mod automatgearet.

Ignorerer skift af gearolie

Mange tror automatgear er vedligeholdelsesfri, men olie skal stadig skiftes regelmæssigt. Dårlig olie = dårlig ydelse.

Overlæsser bilen ofte

Tung last belaster gearkassen ekstra meget – især hvis bilen ikke er bygget til det. Det kan forkorte levetiden markant.

Kører i “Sport”-tilstand hele tiden

Denne tilstand er lavet til performance, ikke hverdagsbrug. Konstant brug kan føre til øget slid og højere varmeudvikling.

Stiller bilen i bakke uden at bruge håndbremsen

Automatgearet bør ikke holde bilen alene på bakker. Brug altid håndbremsen for at undgå belastning på gearlåsen.

Starter bilen i forkert gear

Læs også

Nogle starter i “D” i stedet for “P” eller “N” – det kan virke harmløst, men påvirker systemet og kan skabe problemer over tid.

Bruger ikke “L” eller “2” i nedadgående bakker

Ved ikke at udnytte lavere gear i stejle nedkørsler overlades alt arbejdet til bremserne – det øger risikoen for overophedning.

Ads by MGDK