Anders Karl Bruun, formand for bestyrelsen i K.W. Bruun, har fremsat en kontroversiel udtalelse om elbiler, der har skabt debat i bilindustrien.
Bruun hævder, at elbiler hverken er så grønne eller fornuftige, som de ofte fremstilles. Det skriver Mobilitywatch.
Bruun påpeger, at produktionen af elbiler kræver betydelige ressourcer og energi, især når det kommer til fremstilling af batterier.
"Når man tager hele livscyklussen i betragtning, er elbiler ikke nødvendigvis bedre for miljøet end moderne benzin- og dieselbiler," siger Bruun til Mobilitywatch.
Han mener, at den nuværende teknologi og infrastruktur ikke understøtter en fuldstændig overgang til elbiler på en bæredygtig måde.
En anden central kritik fra Bruun er relateret til elbilers økonomiske fornuft.
Han fremhæver, at de høje omkostninger ved batteriproduktion og begrænset levetid gør elbiler dyrere i længden for forbrugerne.
"Vi ser mange kunder, der er bekymrede over de skjulte omkostninger ved elbiler, herunder batteriudskiftning og vedligeholdelse," udtaler Bruun.
Bruun opfordrer til en mere nuanceret diskussion om fremtidens transportløsninger.
Han mener, at hybride løsninger og forbedrede forbrændingsmotorer også bør være en del af samtalen om bæredygtig transport.
"Det er vigtigt, at vi ikke lægger alle æggene i én kurv," advarer han.
"En mangfoldig tilgang til transportteknologi vil være mere robust og realistisk."
Selvom Bruuns udtalelser har mødt modstand fra fortalere for elbiler, understreger de behovet for en bredere debat om, hvordan vi bedst kan opnå bæredygtig mobilitet.
Det er klart, at overgangen til en grønnere transportsektor kræver mere end blot en enkel løsning.
Denne udtalelse fra en ledende figur i bilindustrien tilføjer en ny dimension til diskussionen om elbiler og fremtidens transport.
Det bliver interessant at se, hvordan denne debat udvikler sig, og hvilke teknologier der i sidste ende vil dominere markedet.