Danfoss: Europa er ikke klar til elektriske lastbiler

Christian Pedersen

18 uger siden

|

17/06/2024
Elbiler
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Danfoss har efter en prøvetur erklæret at Europa ikke er klar til elektriske lastbiler.

Mest læste i dag

Danfoss har sendt en elektrisk lastbil afsted mod racerløbet Le Mans i Frankrig som en del af et eksperiment.

Efter den 1.300 kilometer lange køretur konkluderer virksomheden, at Europa ikke er klar til elektriske lastbiler.

Udfordringer på vejen

Frederik Vesti, en af de 13 danske deltagere i 2024-udgaven af Le Mans, kan se frem til opbakning fra Danfoss.

For at bevise, at elektrificering af transportsektoren er mulig, har Danfoss sendt to chauffører i en ellastbil til Le Mans.

Chaufførerne rapporterede, at det ikke var lastbilen, men snarere infrastrukturen og bureaukratiet, der udgjorde de største udfordringer.

Trafikale og bureaukratiske udfordringer

Chauffør Claus Hansen forklarer, at massive trafikkøer ved Hamburg og særlige reguleringer i Belgien har forsinket deres rejse.

Han påpeger også, at opladningsfaciliteterne for lastbiler varierer meget fra land til land, hvilket har skabt forsinkelser, især i Frankrig. Det skriver Tvsyd.

Teknologien er klar - men infrastrukturen halter

Ifølge Claus Hansen er teknologien til elektriske lastbiler mere end klar til at tage over i den tunge transportsektor.

Problemet ligger i infrastrukturen og de varierende opladningsmuligheder på tværs af europæiske lande.

"Med andre ord, så er teknologien mere end klar til elektrificering af den tunge transport. Men det er Europa ikke," siger han.

Behov for forbedringer

Danfoss' eksperiment fremhæver behovet for en mere ensartet og pålidelig opladningsinfrastruktur i hele Europa.

Hvis Europa skal kunne understøtte elektriske lastbiler i større skala, skal der investeres i flere og bedre opladningsmuligheder langs de vigtigste transportkorridorer.

Perspektiver for fremtiden

Selvom turen til Le Mans har vist, at der er betydelige udfordringer, er der også en klar indikation af, at med de rette investeringer og planlægning kan elektriske lastbiler blive en vigtig del af Europas transportsektor.

Danfoss' initiativ er et skridt i retning af at fremme denne nødvendige overgang og sætte fokus på de områder, der kræver forbedring.

Danfoss' eksperiment med den elektriske lastbil til Le Mans viser, at mens teknologien er klar, halter Europa efter med infrastrukturen.

Der er behov for betydelige investeringer i opladningsfaciliteter og en mere ensartet regulering på tværs af landene, hvis elektrificering af den tunge transportsektor skal realiseres.