Nordkorea har netop afsløret deres første elbil, Madusan EV, hvilket markerer en ny æra for landets bilindustri.
Men før man lader sig imponere, er det værd at bemærke, at denne "innovative" elbil faktisk er en rebranded kinesisk BYD Han.
Madusan EV blev præsenteret med stor fanfare ved Madusan Electric Vehicle Exhibition Center i Pyongyang.
Ifølge officielle påstande kan bilen køre op til 447 miles (720 kilometer) på en fuld opladning.
Denne rækkevidde virker dog urealistisk, da den originale BYD Han har en WLTP-rated rækkevidde på 323 miles (520 kilometer) og 411 miles (660 kilometer) i bykørsel. Det skriver Autodrive.
En kendt strategi
Nordkoreas bilindustri har længe været kendt for at importere og rebrande udenlandske køretøjer.
Landet har aldrig formået at udvikle en bil fra bunden, men har i stedet fokuseret på at omdøbe andres teknologier til egne produkter.
Denne praksis går helt tilbage til 1970'erne, hvor Nordkorea importede 1.000 Volvo-biler, som aldrig blev betalt for, og som stadig kører på landets veje.
Madusan EV's teknologi og produktion
Madusan EV importeres fra Kina gennem Madusan Economic Federation, en udenrigshandelsorganisation, der har opbygget tætte forbindelser til Beijing.
Denne strategi har gjort det muligt for Nordkorea at få adgang til avancerede teknologier, selv under strenge internationale sanktioner.
Hvem kan køre Madusan EV?
Det store spørgsmål er, hvem i Nordkorea der faktisk har råd til denne nye elbil.
Med en gennemsnitlig indkomst, der knap nok rækker til det basale, er det sandsynligt, at Madusan EV vil være forbeholdt eliten.
Højtstående embedsmænd og partiledere vil sandsynligvis være de primære brugere, mens den almindelige borger fortsat må nøjes med ældre køretøjer.
Det autentiske billede af Pyongyang
Gaderne i Pyongyang er stadig domineret af ældre Toyota-SUV'er, Mercedes-Benz-sedaner og de berygtede ubetalte Volvos.
Den nordkoreanske bilpark er en unik blanding af fortidens og nutidens teknologier, hvor nye skinnende elbiler står side om side med årtier gamle luksusbiler.
Nordkoreas bilindustri er stadig i sin spæde fase, og med lanceringen af Madusan EV har landet taget endnu et skridt i retning af teknologisk modernisering, omend med kraftig hjælp udefra.