William Li, direktør for det kinesiske bilmærke Nio, har for nylig udtrykt bekymring over den hurtige udvikling i elbilindustrien.
Ifølge Li risikerer bilerne at blive forældede inden for få måneder efter lanceringen, hvilket kan skabe problemer for både producenter og kunder.
Kritikken af den hurtige udvikling
Li peger på, at hvis ældre modeller ikke kan opdateres, kan det føre til stor utilfredshed blandt eksisterende kunder.
Han fremhæver, at mange bilmærker allerede er begyndt at ændre deres strategier og lancere nye versioner af biler i hastigt tempo.
Et eksempel er Volvos mærke Zeekr, som fik kritik for at introducere et facelift af en model kun seks måneder efter den oprindelige udgivelse.
Dette har ført til trusler om retssager fra utilfredse kinesiske bilkøbere, der føler sig snydt over deres nyligt købte, nu "forældede" biler. Det skriver Boosted.
Risiko for kundernes tillid
William Li advarer om, at hele bilindustrien kan miste kundernes tillid, hvis denne tendens fortsætter.
Han mener, at bilmærker bør overveje gamle kunders interesser nøje, når de introducerer nye modeller.
Det handler om at sikre, at eksisterende kunder ikke bliver udelukket fra nye funktioner og opdateringer, der kun er tilgængelige for de nyeste modeller.
En software-baseret løsning
I stedet foreslår Li en model, der ligner Teslas strategi: løbende softwareopdateringer, der også gavner ejere af ældre biler.
Denne tilgang kunne hjælpe med at bevare bilernes restværdi og sikre, at alle kunder får glæde af de nyeste teknologiske fremskridt.
For at undgå yderligere tab af kundetillid opfordrer Li bilproducenterne til at forbedre kommunikationen med deres kunder, når nye opdateringer og funktioner rulles ud.
Målet er at sikre, at både nye og gamle kunder føler sig værdsat og godt behandlet i en tid med hastige teknologiske forandringer.