Elbil med benzinmotor? Hyundai giver det et skud

Christian Pedersen

12 uger siden

|

30/08/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hyundai vil bygge en elbil med høj rækkevidde ved hjælp af en intern benzinmotor.

Mest læste i dag

Hyundai introducerer en ny type elbil, der kombinerer elektrisk drivkraft med en benzinmotor for at øge rækkevidden.

Denne såkaldte EREV (Extended-Range Electric Vehicle) forventes at komme på markedet i 2027 og lover en imponerende rækkevidde på over 900 kilometer.

En ny tilgang til rækkeviddeangst

Hyundais EREV adskiller sig fra traditionelle elbiler ved at inkludere en lille benzinmotor, som fungerer som en rækkeviddeforlænger.

Benzinmotoren leverer strøm til bilens batteri, når det er nødvendigt, men den bruges ikke som det primære drivmiddel.

Denne tilgang kan bedst beskrives som en "spejlvendt" plugin-hybrid, hvor el fungerer som det primære brændstof og benzin som det sekundære.

Formålet med denne teknologi er at imødekomme bekymringer om rækkeviddeangst, som fortsat hæmmer mange potentielle købere af elbiler. Det skriver Chosun Daily.

En midlertidig løsning

Hyundai ser EREV-teknologien som en midlertidig løsning, der kan lette overgangen til fuld elektrificering af bilparken.

Den nye type EREV er primært udviklet til det amerikanske marked, hvor store afstande ofte gør det vanskeligt for rene elbiler at konkurrere med traditionelle køretøjer.

Derfor forventes modellen ikke at blive lanceret i Europa.

Fremtiden for Hyundai

Hyundai har store planer for fremtiden og sigter mod at lancere 21 nye elbiler frem mod 2030.

Mens EREV-modellerne ses som en midlertidig løsning, forventer Hyundai, at rene elbiler vil dominere markedet inden for det næste årti.

De vil fortsætte med at tilbyde et bredt udvalg af elbiler, fra økonomiske modeller til luksuriøse og højtydende køretøjer.

Denne strategi afspejler en pragmatisk tilgang til den globale overgang mod bæredygtig transport, hvor Hyundai kombinerer innovation med en forståelse for de forskellige markeders behov og udfordringer.