Elbiler fortsætter med at dominere det danske bilmarked, og i 2024 udgjorde de hele 50 procent af alle solgte biler.
Den udvikling får nu eksperter og politikere til at overveje næste skridt for bilbeskatningen.
Ekspert anbefaler højere afgifter
Professor og miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen mener, at den hurtige vækst i elbilsalget bør få politikerne til at hæve afgifterne tidligere end planlagt.
Ifølge ham er elbiler samfundsøkonomisk underbeskattede og skaber de samme problemer med trængsel, ulykker og vejslid som fossile biler.
"Når vi ser, at målet om én million elbiler i 2030 kan nås uden store afgiftsrabatter, bør vi justere strategien og normalisere afgifterne," siger Lars Gårn Hansen.
Han peger på, at en mere langsigtet løsning kunne være at indføre kørselsafgifter, som beskatter bilbrug baseret på, hvor og hvornår man kører. Det skriver Altinget.
Bilbranchen advarer mod højere afgifter
Hos bilforhandlernes organisation Mobility Denmark ser man anderledes på sagen. Direktør Mads Rørvig frygter, at højere afgifter vil mindske salget af elbiler og bremse den grønne omstilling.
"Højere afgifter på elbiler vil gøre fossile biler mere attraktive, og erfaringerne fra Tyskland og Sverige viser, at salget af elbiler stagnerer, når afgifterne stiger," siger han.
Ifølge Mobility Denmarks prognoser kan målet om én million elbiler allerede nås i 2027, hvis det nuværende afgiftsniveau fastholdes.
Et politisk pitstop i 2025
Klimatænketanken Concito opfordrer til, at politikerne holder fast i den planlagte gradvise indfasning af afgifterne frem mod 2035.
Programchef Søren Have advarer mod drastiske ændringer, der kan skade tilliden til fremtidige kørselsafgifter.
Politikerne skal tage stilling til afgiftsniveauet ved et planlagt "pitstop" i 2025, hvor de skal evaluere den nuværende strategi og dens effekt på bilsalget.