Endnu et land overvejer at ændre reglerne.
Lige nu læser andre
Når man kører gennem Europa på ferie eller weekendture, møder man hurtigt et virvar af forskellige regler.
Det gælder alt fra miljømærker til særlige skilte, som vi ikke kender fra vejene herhjemme.
Mange danskere krydser jævnligt grænsen mod syd i bil, og i den forbindelse er det svært at undgå at lægge mærke til forskellen i hastighedsgrænserne.
Mens vi herhjemme ikke må køre mere end 130 km/t på motorvejen, er der i Tyskland ingen grænse på flere strækninger.
Debatten om fartgrænser er taget til, efter nogle lande har valgt at eksperimentere med nye grænser, og nu er endnu et land klar til at se nærmere på reglerne.
Læs også
Vil høre borgerne
Ifølge mediet Razao Automovel lægger Ungarn op til en omfattende debat om landets hastighedsgrænser på motorveje.
Udspillet kommer, efter Tjekkiet lancerede et forsøg, hvor bilister under optimale forhold kan køre op til 150 km/t.
Regeringen i Ungarn vil nu igangsætte en landsdækkende offentlig høring, hvor en større revision af færdselsloven skal på bordet.
Her vil mulige hastighedsforhøjelser blive drøftet. Der indgår også planer om at hæve hastighederne for både busser og tung trafik.
Forslaget er, at busser fremover skal kunne køre 110 km/t i stedet for 100 km/t, mens tunge lastbiler skal kunne køre 90 km/t i stedet for 80 km/t.
Læs også
Ikke klar til tysk model
Tyskland bruges ofte som reference, fordi dele af Autobahn ikke har faste grænser, men Ungarn ved allerede nu, at de ikke vil have tyske tilstande.
János Lázár, der er minister for byggeri og transportlinje, påpeger, at højere motorvejshastigheder kan kombineres med lavere fart i byerne for at øge sikkerheden.
Han vil dog først gå videre med konkrete ændringer, når befolkningen har givet sin mening til kende.
Ifølge ungarske tal er for høj fart involveret i omkring en tredjedel af landets alvorlige ulykker, mens manglende vigepligt stadig er den hyppigste årsag.
Den kommende høringsproces skal afgøre, om Ungarn følger samme spor som Tjekkiet, eller om landet beholder sin nuværende grænse på 130 km/t.