Efter ti års elbilhype vender mange bilkøbere tilbage til benzin og hybrid – ikke af modvilje, men fordi de føler sig snydt af virkeligheden.
Lige nu læser andre
Efter et årti med elektrisk eufori er stemningen ændret. Salget af elbiler flader ud i både Europa og USA, mens interessen for hybrid- og benzinbiler vokser. Forbrugerne er trætte af løfter, de ikke kan stole på.
Den dalende hype

Bilproducenterne talte om revolution. Men rækkevidde, pris og usikre ladeforhold har bremset optimismen. Mange købere føler, at de blev lokket for hurtigt ind i en teknologi, der stadig ikke fungerer perfekt i hverdagen.
Hybridens comeback

Plug-in hybriden er tilbage. Den lover det bedste fra begge verdener – el i byen og benzin på landevejen. I flere lande vokser salget igen, fordi forbrugerne vil have fleksibilitet frem for dogmer.
Ladeangst og strømpriser

For mange danskere er frygten for at løbe tør stadig reel. Høje elpriser og utilstrækkelig infrastruktur gør elbilen mindre attraktiv. Det er især tydeligt i vintermånederne, hvor batterierne mister effektivitet.
Tesla-effekten aftager

Tesla var engang symbolet på fremtiden. Men efter flere prisfald, softwarefejl og voksende konkurrence er brandets status udfordret. Selv loyale kunder tvivler på, om elbilen stadig repræsenterer frihed.
Bilbranchens reality check

Læs også
Producenter som Ford, Volkswagen og Stellantis sætter nu elprojekter på pause. De investerer igen i hybridmotorer og brintteknologi, mens de venter på, at markedet stabiliserer sig.
Klimamålet i klemme

Når forbrugerne vender tilbage til benzin, bliver EU’s 2035-mål for udfasning af forbrændingsmotorer sværere at nå. Den grønne omstilling mister fart – ikke på grund af modvilje, men mistillid.
En ny balance

Elbiler forsvinder ikke, men de skal genopfindes. Forbrugerne kræver realistiske løfter, bedre batterier og billigere opladning. Først når teknologien føles tryg, vender tilliden tilbage.