OpenAI er på vej med et helt nyt produkt, som forventes at blive lanceret inden for få uger.
Lige nu læser andre
OpenAI siges at være tæt på at lancere sin egen webbrowser, som ifølge kilder fra Reuters kan blive lanceret inden for få uger.
Ifølge rapporten forsøger virksomheden at integrere sine tjenester dybere i brugernes arbejdsliv og privatliv, og browseren er en del af denne strategi (sammen med deres satsning på hardware). Som forventet vil browseren have en indbygget chatbot i stil med ChatGPT.
OpenAI ønsker angiveligt at bruge browseren til at indsamle flere brugerdata – en strategi der har vist sig effektiv for Google med Chrome. Browseren forventes også at have agentbaserede AI-funktioner såsom Operator, som beskrives som værktøjer, der kan udføre handlinger på vegne af brugeren (som f.eks. at reservere bord på en restaurant).
Direkte adgang til data fra webbrug kan gøre det lettere for OpenAI at gennemføre den slags funktioner, skriver Engadget.
Læs også
Browseren siges at være designet til at holde mange interaktioner inden for en AI-grænseflade i stedet for at sende brugerne videre til hjemmesider. Ligesom Googles AI Overviews kan dette få brugere til at undlade at klikke sig videre til de oprindelige informationskilder, hvilket potentielt kan fratage ejere af websider værdifuld trafik.
Hvis OpenAI begynder at tilbyde brugere adgang til deres egen browser, vil de følge i fodsporene på Perplexity, som lancerede en browser med agentbaserede AI-funktioner i onsdags.
Denne browser, der har fået navnet Comet, er i øjeblikket kun tilgængelig for brugere med et Perplexity Max-abonnement til 200 dollars (ca. 1.275 kr.) om måneden. Opera lancerede også en ‘fuldt agentbaseret’ browser tilbage i maj.
Selvom ChatGPT har over 500 millioner ugentligt aktive brugere, som OpenAI kan markedsføre browseren til, vil virksomheden få svært ved at konkurrere med Chrome, som anslås at have mere end 3 milliarder brugere.
OpenAIs browser er angiveligt bygget på Chromium, som er Googles open source-kode, der også bruges til Chrome, Comet, Microsoft Edge og Opera. Rapporter fra sidste år antydede, at OpenAI kunne finde på at udvikle sin egen browser, efter at virksomheden ansatte to tidligere Google-ledere, der havde været med til at udvikle Chrome.
Google har i årevis benyttet data indsamlet via Chrome til målrettet annoncering. Men det amerikanske justitsministerium sagde sidst i 2023, at de ønskede, at Google skulle sælge Chrome.
En dommer fastslog tidligere i 2024, at Google havde monopolstatus og brød Sherman-loven (Google har meddelt, at de vil appellere afgørelsen). OpenAI har udtalt, at hvis Google bliver tvunget til at sælge Chrome, er virksomheden interesseret i at overtage verdens mest populære browser.