ChatGPT har introduceret en ny funktion, der er skabt med det formål at gøre online shopping endnu nemmere.
Lige nu læser andre
Med den nye køb-knap er det blevet muligt for brugere at foretage køb direkte i chatbotten. Når du forsøger at foretage et køb, vil der først blive vist en række produktmuligheder, og derefter kan man med et enkelt klik købe det ønskede.
AI-chatbots har ændret den måde, vi bruger internettet på. I mange år var Google det primære udgangspunkt, når man søgte efter ting online. Hvis man f.eks. manglede et par jeans, søgte man efter det på Google og fik vist links til forhandlernes hjemmesider.
Hos OpenAI mente man dog, at processen kunne gøres enklere – og derfor har ChatGPT nu fået en indbygget køb-funktion. Denne bygger på betalingsplatformen Shopify, der er en af verdens største e-handelsplatforme, der hjælper forhandlere med online salg.
Funktionen fungerer præcis som forventet, da brugeren starter med at fortælle ChatGPT, hvad de leder efter. Et eksempel, som Shopifys topchef nævnte, kunne være ‘en let sportstrøje, der holder sig kølig’.
Når man har søgt efter dette, viser ChatGPT derefter forskellige muligheder, og direkte i chatten kan brugeren vælge størrelse, trykke på ‘Køb’-knappen og gennemføre ordren uden at forlade samtalen.
Læs også
Først Etsy og Shopify
Funktionen understøtter også Etsy, der er en velkendt platform, hvor mange små erhvervsdrivende sælger kunst, tøj og andre håndlavede varer. Etsy-betalingsløsningen fungerer allerede nu og rulles i første omgang ud i USA.
Inden længe vil også mærker som Glossier, Spanx, Vuori, Away, Stanley 1913 og Steve Madden blive tilgængelige via Shopify.
På længere sigt forventes mange flere webshops at blive tilføjet, da protokollen bag funktionen er baseret på en åben standard. Den hedder Agentic Commerce Protocol og gør det muligt for specialdesignede AI-agenter at samarbejde med kunder og butikker.
Systemet sørger automatisk for kommunikation mellem brugeren, forhandleren og betalingsplatformen. For butikkerne kræver det en minimal ekstra indsats, og for kunderne giver det adgang til flere og flere webshops direkte gennem ChatGPT.
Læs også
Dette kan vise sig at blive en udfordring for Google, der selv står over for kritik for at have favoriseret sin egen Shopping-funktion de seneste år.
Samtidig rejser ChatGPT’s nye løsning spørgsmål om gennemsigtighed. Selvom funktionen er praktisk, er brugerne nemlig nødt til at stole på, at chatbotten viser de bedste og mest relevante muligheder.