Nogle modeller holder bare bedre end andre.
Lige nu læser andre
Når man sætter sig ud i sin bil en kold vintermorgen, er der ikke mange, der tænker over, hvad der egentlig gemmer sig under motorhjelmen.
Bilen starter og stopper, når du beder den om det, og hvad mere skal den kunne?
Flere opdager dog før eller siden, at det ikke er helt gratis at være bilejer. Indimellem dukker uventede problemer op, som resulterer i, at man må besøge en mekaniker.
Nogle modeller har generelt flere problemer end andre, og nu kaster et par finske mekanikere lys over, hvilke mærker der især stikker ud.
Det skriver mediet Carup.
Læs også
Dyre reparationer
Den ene mekaniker, Pasi Melasalmi, fortæller, at flere biler i praksis mister hele deres værdi, når motorerne står af.
“Bilen bliver værdiløs, og hvis man vil sælge den, får man knap nok noget ud af den,” siger han.
Han kaster videre lys over, at de store problemer går igen i motorerne fra Fords Ecoboost, PureTech-motorerne, som blandt andet er at finde i Peugeot, Opel og Citroën, samt nogle kædedrevne motorer fra Volkswagen-koncernen.
De to mekanikere er tilmed enige om, at mange bilejere bliver overraskede over, hvor alvorligt rust kan udvikle sig i lande med meget salt på vejene.
Sakke Ahonen mener, at salt er bilens værste fjende, og derfor opfordrer han til, at man får påført noget rustbeskyttelse regelmæssigt.
Læs også
Når de to mekanikere bliver spurgt, hvilke biler der generelt holder længst, peger de på flere japanske modeller, ældre Volvo-modeller og benzinbiler fra midten af 00’erne.
“Volvos D5 diesel er en af de stærkeste motorer. Alle biler har deres problemer, men nogle holder simpelthen længere,” siger Pasi Melasalmi afslutningsvist.