Tallene taler sit klare sprog.
Lige nu læser andre
I løbet af de seneste år, er andelen af danskerne, der ønsker at tv’et skal være stilrent og elegant, fordoblet.
Tilbage i 2021 svarede 15 procent af danskerne, at et slankt og elegant design var et af de parametre, de ville vælge et tv ud fra udover skærmstørrelse, og dengang var danske mænd og kvinder generelt meget enige.
I dag i 2025 er samme andel fordoblet til 30 procent, og mænd og kvinder er ikke helt så enige længere.
Mere end hver tredje kvinde (36 procent, red.) og cirka hver femte mand (23 procent, red.) går efter et tv i slankt og elegant design.
Det oplyser Samsung i en pressemeddelelse.
Læs også
Bigger is not better
Samme undersøgelse fra 2021 viser også, at danskernes ønske om tv’et, der står ud som et design statement sig selv, næsten er halveret.
Andelen af danskerne der i 2021 ønskede tv’et som et design statement lød på 9,6 procent. Den andel er faldet til 5,5 procent i 2025.
Andelen af danskere, der i stedet ønsker at tv’et skal være så anonymt som muligt, er i stedet steget til 49 procent i 2025 fra 42 procent i 2021.
Designet skal være elegant og funktionelt
Udviklingen i danskernes holdning til hvordan elektronikken skal indgå i boligindretningen, matcher den generelle udvikling i markedet, hvor teknologi ikke kun skal levere på funktionalitet, men også passe ind i indretningen.
Det er en udvikling, Dan Kristiansen, der er talsperson for TV/AV hos Samsung Danmark, sagtens kan genkende:
Læs også
”Der er heldigvis sket en del, siden jeg selv indrettede mit teenageværelse med det helt store set up. Vi oplever, at mange i dag ser deres tv som en naturlig del af indretningen; det skal ikke være et fremmedlegeme, men et møbel, der spiller sammen med indretningen, siger han og afslutter:
”Det er helt afgørende for os, at vi efterlever dette behov i udviklingen af ny teknologi i Samsung, for hvis ikke os, hvem så?”