“Indfasningen skal ske gradvist og forudsigeligt,” lyder meldingen.
Lige nu læser andre
Elbiler fortsætter med at vinde frem herhjemme.
Det så vi et bevis på forleden, da antallet af eldrevne køretøjer i Danmark rundede en halv million.
Flere opladningsmuligheder og længere rækkevidde har generelt gjort det nemmere at skifte fra benzin til strøm.
Udviklingen fortsætter i én retning, og det forventes kun, at endnu flere danskere vil tage springet i de kommende år.
For nordmændene kan virkeligheden snart se anderledes ud, skriver TV 2.
Stort prisryk
Læs også
Norge har i dag en ordning, hvor elbiler kan købes uden moms, hvis de koster under 500.000 norske kroner.
Nu har regeringen dog foreslået at sænke loftet til 300.000 i 2026 og derefter indføre fuld moms i 2027.
Det kan betyde, at nye elbiler bliver op til 125.000 dyrere.
Det har fået Norsk Elbilforening til at bestille en undersøgelse hos InFact, som er lavet blandt 1.000 personer.
Her svarer lidt over 60 procent, at de foretrækker foreningens model, hvor moms bliver indført over flere år frem til 2029.
Læs også
Undersøgelsen viser også, at hver fjerde nordmand vil vælge en bil med fossilt brændstof, hvis de skal købe nyt efter ændringen.
Politisk pres
Elbiler står for langt størstedelen af årets nyregistreringer i Norge, og Elbilforeningen frygter, at en hurtig ændring vil bremse udviklingen.
“Hvis Stortinget (norsk pendant til Folketinget, red.) nu lytter til folk, vil de sørge for, at regeringen stopper med at indføre fuld moms på elbiler om lidt over et år,” siger generalsekretær Christina Bu fra Norsk Elbilforening.
Partierne bag det norske statsbudget forhandler nu om en løsning.
Christina Bu fremhæver at foreningen ikke er imod højere moms, men mener at tempoet er for højt.
Læs også
“Indfasningen skal ske gradvist og forudsigeligt, så vi ikke ødelægger elbilernes succes, men sikrer, at flere og flere mennesker kan skifte til elbiler,” siger meldingen.