Google har sat sig for at skabe den navigationsapp, som alle kommer til at bruge.
Lige nu læser andre
Kampen på markedet for navigationsapps er blevet langt mere intens de seneste år. Det skyldes især, at flere virksomheder, herunder selskaber som Sygic, TomTom og HERE, i stigende grad har rettet fokus mod at forbedre deres mobile løsninger.
Tidligere har disse selskaber primært brugt deres ekspertise, kort og teknologiske ressourcer til dedikerede GPS-enheder eller integrerede løsninger i biler.
I dag er brugen af smartphones til navigation dog blevet langt mere praktisk for mange bilister. De altid opkoblede apps giver i mange tilfælde en række fordele, herunder opdaterede kort og realtidsinformation om trafik.
Markedet domineres dog i øjeblikket af tre store apps: Google Maps, Waze og Apple Maps. Der findes andre alternativer som OsmAnd, men de tre nævnte er klart de mest populære blandt brugere af Android, iPhone, CarPlay og Android Auto.
Da Google ejer både Google Maps og Waze, står virksomheden som den klare vinder. Nu arbejder de dog på at udvikle en app, som alle før eller siden vil bruge – simpelthen fordi den vil tilbyde de mest avancerede funktioner i en gratis løsning.
Læs også
Før man afviser dette og påpeger, at vi betaler med vores data, eller at Google Maps ikke er den mest avancerede app, er det værd at se på de seneste nyheder og få en forståelse for, hvordan Google planlægger at dominere markedet på lang sigt.
Først og fremmest ønsker virksomheden at føre an i AI-revolutionen inden for navigation. Med integrationen af Gemini får Google Maps funktioner, der hidtil kun har eksisteret som patentansøgninger eller konceptidéer, skriver Auto Evolution.
Målet er, at man skal kunne betjene alt bag rattet udelukkende med stemmen – noget både bilproducenter og aktører som Google og Apple længe har arbejdet på.
Google Assistant har tidligere haft store problemer med at forstå brugernes kommandoer, men Gemini kan udføre langt mere komplekse søgninger baseret på data fra internettet, Google Maps og Google Anmeldelser.
Appen kan f.eks. tjekke menuer og priser på restauranter, finde brændstofpriser på tankstationer eller vise åbningstider for butikker og endda tilbyde at ringe op for mere information.
Læs også
Samtidig forbedrer Gemini den måde, førere får rutevejledning på. Den kan give mere præcise instruktioner ved at bruge virkelige landemærker, bygninger og interessepunkter, så det bliver lettere at finde vej.
Det langsigtede mål er, at føreren kan holde fokus på vejen uden at miste funktionalitet. Gemini skal fungere som en digital partner, og med dyb integration i Google Maps og Android Auto vil den uden tvivl tiltrække mange brugere, der ønsker en håndfri oplevelse.
Google arbejder desuden på at mindske forskellene mellem Google Maps og konkurrerende apps. Et tydeligt eksempel er hændelsesrapportering. Siden 2019 har brugere kunnet markere diverse former for fare på kortet, men kun via mobil.
Funktionen blev udvidet sidste år til Android Auto og CarPlay, hvilket fik mange til at forudsige, at Wazes dage var talte – især da Google begyndte at vise politirapporter fra Waze direkte i Maps.
Med Gemini bliver det endnu nemmere at rapportere trafikproblemer gennem funktionen Conversational Reporting. Brugeren kan blot tale naturligt, og Gemini fortolker automatisk oplysningerne.
Læs også
Siger du f.eks. ‘Vejarbejde har spærret højre bane og skabt kø’, vil appen automatisk indrapportere både vejarbejde og trafikprop for din aktuelle placering.
Alt tyder på, at Google Maps gradvist bliver en komplet navigationsløsning, som alle vil bruge – uanset personlige præferencer. Appen er ved at udvikle sig til en alt-i-én-løsning, og meget tyder på, at Waze på sigt bliver en del af Google Maps.
Det eneste, der kan bremse Googles strategi, er et offensivt modtræk fra konkurrenterne. Da Apple indtil videre viser en lille vilje til at udvikle Apple Maps i samme tempo, ser intet dog ud til at kunne forhindre Google i at befæste sin position.