Der er en mening med tiltaget.
Lige nu læser andre
Når man bevæger sig ud i trafikken en mørk eftermiddag, kan det hurtigt blive svært at se, hvem der egentlig kører foran én.
Mange har nok prøvet at ligge bag en bil, hvor baglygterne er helt slukkede, selvom sigtbarheden er dårlig.
Det kan skabe utryghed og i værste fald farlige situationer på vejene.
Flere bilister stoler nemlig på, at bilens automatiske lys klarer opgaven selv, men det er ikke altid tilfældet.
Nu sker der dog noget.
Læs også
EU ændrer reglerne for bilernes lys, og det får betydning for alle nye biler, der rammer vejene i de kommende år.
Sådan skriver mediet Carup.
Baglygterne skal altid lyse
Ifølge det svenske bilmagasin Vi Bilägare har EU godkendt en ændring, der kræver, at nye biler skal have både kørelys og baglygter tændt i dagslys.
De nye krav gælder for biler, der bliver typegodkendt fra 22. september 2024.
Reglen kommer efter mange klager over biler, der kører med slukkede baglygter i svagt dagslys, skumring og tåge.
Læs også
Joakim Abrahamsson, der er politimand, er en af dem, der længe har været frustreret over problemet.
”Det kan man ikke stole på. Hvis man kører med slukket baglygte i tåge, er der risiko for, at nogen kommer og rammer én bagfra. Forestil dig, hvis du så kommer ud i den modkørende vognbane, og der holder en tømmerlastbil,” siger han.
Gamle biler slipper foreløbigt
De nye regler betyder, at baglygterne skal være tændt, når lyset er mellem 1000 og 7000 lux, hvilket i praksis dækker alt fra overskyet vejr til fuldt dagslys.
Ændringen gælder kun nye bilmodeller, men der arbejdes på, at alle biler skal have tændte baglygter senest i 2027, oplyser Vi Bilägare.
Tidligere var idéen bag de slukkede baglygter at spare energi, men med moderne LED-lys er forskellen så lille, at hensynet til trafiksikkerheden nu vejer tungest.