En ny opgørelse fra Yiche Ranking viser, at kun få kinesiske producenter af el- og hybridbiler ser ud til at indfri deres 2025-salgsmål
Lige nu læser andre
Kinas elbilproducenter har haft et blandet 2025.
En ny rapport fra Yiche Ranking, en kinesisk automobil, informations og e-Commerce platform, viser, at kun tre ud af tolv førende producenter af nye miljøvenlige køretøjer (NEV) ser ud til at nå deres egne salgsmål for året.
Ifølge Car News China er det især Xpeng, der markerer sig som årets klare vinder, og det mærke sælges også i Danmark.
Xpeng når målet først
Xpeng satte sig et ambitiøst mål om at sælge 350.000 biler i 2025, men nåede allerede ved udgangen af oktober 355.209 solgte enheder.
Dermed bliver Xpeng den første kinesiske elbilproducent, der når sit årsresultat to måneder før tid, skriver Car News China.
Læs også
Det placerer selskabet som et sjældent lyspunkt i en branche, hvor mange kæmper med at leve op til egne forventninger.
Konkurrenter i hælene
Ifølge Yiche Rankings top-12-liste er det kun Leapmotor og Xiaomi Auto, der følger nogenlunde med Xpeng.
Leapmotor har solgt knap 460.000 biler ud af et mål på 500.000, mens Xiaomi Auto har nået 306.000 ud af et planlagt årsmål på 350.000.
De tre mærker topper dermed årets NEV-liste, mens kendte navne som Voyah, Nio og Zeekr, som også findes i danske bilhuse, fortsat kæmper for at nå deres mål.
Voyah har kun solgt lidt over halvdelen af sine planlagte 200.000 enheder, mens Nio mangler omkring 200.000 biler for at ramme sit mål på 440.000.
Læs også
Zeekr ligger på samme niveau med cirka halvdelen af sine planlagte 320.000 biler.
Produktionsstop bremser Xiaomi
Car News China fremhæver, at Xiaomi Auto især kæmper med produktionsbegrænsninger.
Selskabet har ifølge mediet et stort antal uafviklede ordrer, selv om det leverer omkring 40.000 biler om måneden.
Produktionen forventes dog at blive udvidet i de kommende måneder, hvilket kan hjælpe mærket med at nå sit mål inden årets afslutning.
Større udfordringer for resten
For producenterne uden for top fire ser billedet mindre positivt ud.
Læs også
Ifølge rapporten har ingen af de øvrige mærker i oktober nået mere end 83,3 procent af deres årsmål, og det vurderes som usandsynligt, at de når i mål inden årets udgang.
Alligevel melder flere selskaber, herunder IM Motors, Voyah og Nio, om vækst i salgsvolumen i 2025.
Nye modeludgivelser og øget efterspørgsel har givet fremgang, selv om målene ikke indfries fuldt ud.
Vækst med bump på vejen
Car News China konkluderer, at elbilmarkedet i Kina fortsat er i vækst, men 2025 har vist sig at være et vanskeligt år for mange producenter.
Xpeng, Leapmotor og Xiaomi Auto fremstår som de mest succesfulde med høje salgstal og stærk produktion, mens resten af markedet må satse på innovation og nye modeller for at styrke deres position i det kommende år.
Læs også
Kilder: Car News China, Yiche Ranking