Trend DK
Forside Elbiler Elbiler får betalingsring i København: sådan rammer det dig selv...

Elbiler får betalingsring i København: sådan rammer det dig selv hvis du bor udenfor byen

Tesla, elbil, electric vehicle
Wikimedia Commons / AuHaidhausen

Elbiler mister nu deres særstatus – og betalingsringen i København rammer også dem, der troede, de var undtaget.

Lige nu læser andre

1. En ny virkelighed for elbilister

Regeringen og Københavns Kommune har præsenteret et forslag om en betalingsring, der også omfatter elbiler. Hidtil har elbiler været fritaget, men fra 2025 skal alle bilister betale for at køre ind i hovedstaden. Målet er at reducere trængsel og forurening – men mange kalder det et brud på de grønne løfter.

2. Hvor meget skal du betale?

Ifølge forslaget bliver prisen mellem 20 og 40 kroner pr. tur afhængig af biltype og tidspunkt på dagen. Pendler du dagligt fra omegnskommunerne, kan det betyde over 10.000 kroner årligt i ekstra udgifter – også selvom din bil kører på strøm.

3. Kommunens argument: mindre trængsel

Københavns Kommune fastholder, at betalingsringen skal mindske trafikken med op til 20 procent. Samtidig forventer man at skaffe over en milliard kroner årligt til investeringer i kollektiv transport og cykelinfrastruktur.

4. Kritikken vokser blandt elbilejere

Flere foreninger kalder beslutningen et tillidsbrud. Mange købte elbil for at støtte den grønne omstilling og undgå afgifter. Nu føler de sig straffet, selvom de kører miljøvenligt. Bilbranchen frygter, at ordningen vil bremse elbil-salget markant.

5. Rammer også dig uden bil

Selvom du ikke selv ejer bil, påvirkes du indirekte. Højere transportomkostninger for pendlere og vareleverancer kan føre til dyrere priser i butikker og serviceerhverv. Eksperter advarer om, at forslaget i sidste ende bliver en ekstra skat på hovedstaden.

6. Grøn eller grå politik?

Læs også

Regeringen forsvarer beslutningen med, at elbiler stadig skaber trafik og slid på vejene. Kritikere kalder det en pengemaskine forklædt som grøn omstilling. Flere partier kræver nu særordninger for elbiler eller lavere satser i de første år.

7. Hvad sker der i andre byer?

Flere europæiske storbyer har allerede lignende ordninger. I Oslo og Stockholm betaler elbiler nu delvist for at køre ind i centrum. Erfaringerne viser dog, at trafikken kun falder kortvarigt, før den stiger igen.

8. Hvad det betyder for fremtidens bilister

Hvis betalingsringen bliver en realitet, kan det ændre danskernes transportvaner markant. Flere vil vælge offentlig transport, og elbilernes hurtige vækst kan bremses. 2025 bliver året, hvor elbilen går fra privilegeret til beskattet – også i den grønne hovedstad.

Ads by MGDK