Kinesiske elbiler er blevet ret populære blandt unge danskere.
Lige nu læser andre
De unge vælger anderledes, når det handler om fremtidens biler.
En ny europæisk undersøgelse afslører, at især danskere og svenskere under 45 år er markant mere åbne over for elbiler fra Kina end resten af befolkningen.
For de unge handler det ikke om mærkets nationalitet, men om pris, rækkevidde og digital teknologi.
Generation skift-loyalitet
Traditionel mærkeloyalitet er i opløsning.
Læs også
Undersøgelsen, foretaget af elbilproducenten Zeekr blandt 8.000 europæere, viser, at især aldersgruppen 35 til 44 år er klar til at tage springet.
I Sverige svarer 62 procent, at de vil eje en elbil inden udgangen af 2027.
I Danmark peger pilen i samme retning.
Kinesiske bilmærker bliver ikke længere mødt med den samme skepsis som tidligere. Det skriver Meremobil.
Erfaring giver åbenhed
Blandt dem, der allerede ejer en elbil, er modtageligheden endnu højere.
Hele 53 procent siger, at de nu er mere åbne over for at vælge kinesiske modeller end for blot et år siden.
Det skyldes ifølge eksperter, at erfaring med elbiler ofte fjerner de forbehold, man havde på forhånd.
Kinesisk andel vokser langsomt i Danmark
Ved udgangen af juni 2025 var der indregistreret 436.849 elbiler i Danmark.
Heraf var 46.829 kinesiske, men det tal falder til 19.435, hvis man ser bort fra svensk-ejede Volvo og Polestar.
Det svarer til blot 4,4 procent af markedet.
Men med stigende åbenhed, lavere priser og stærke garantier kan de kinesiske modeller snart tage endnu større bid af markedet, især hvis det er de unge, der bestemmer.