Siden 2020 er det kun gået ned af bakke for fossilbiler.
Lige nu læser andre
Fremtiden er elektrisk, og Danmark har for længst taget hul på afskeden med de fossildrevne biler.
2020 blev vendepunktet, hvor antallet af benzin- og dieselkøretøjer nåede sit højeste niveau, siden er det gået støt nedad.
Ved udgangen af det skelsættende år var der 2,6 millioner fossilbiler på de danske veje.
Fem år senere er det tal faldet til 2,2 millioner.
Læs også
Et nettofald på over 360.000 biler, selvom bilparken som helhed er vokset med 140.000 i samme periode.
Politisk rygstød og grøn acceleration
Det er ikke tilfældigt, at kurven knækkede netop dér.
I december 2020 indgik et bredt flertal i Folketinget den såkaldte Aftale om grøn omstilling af trafikken.
Aftalen introducerede højere afgifter på forurenende biler, forbedret ladeinfrastruktur og markante incitamenter til elbilskøbere.
Danskerne svarede igen med et klokkeklart ja. Det skriver Input.
Elbiler vinder frem
Siden 2020 er antallet af elbiler steget fra beskedne 59.496 til hele 436.849 i 2025.
Det svarer til en stigning på over 630 procent.
Hybridbilerne er også fulgt med og er vokset til 182.164 enheder.
“Det viser, at politiske beslutninger virker, når de følges op af infrastruktur og økonomiske fordele,” siger en ekspert fra bilbranchen.
Farvel til fortiden
Danmark har sendt et klart signal.
Fossile brændstoffer er på vej ud.
Med et marked i hastig forandring og en befolkning klar til omstilling, er det næppe et spørgsmål om, men hvornår den sidste fossilbil kører sin sidste tur.