Disse bilmærker volder værkstederne mest besvær – se hvilke modeller der oftest fejler.
Lige nu læser andre
Mange bilkøbere fokuserer på design og pris – men glemmer at tjekke, hvor ofte bilen egentlig skal på værksted. Ifølge flere danske og europæiske værkstedsdata er der markant forskel på, hvilke bilmærker der hyppigst fejler. Det handler ikke kun om alder eller slid, men om fabriksfejl, elektronikproblemer og dårlig byggekvalitet.
Her er de 10 bilmærker, som mekanikere og værksteder modtager flest fejlmeldinger på – og det bør du kende, før du vælger bil.
Renault

Renault topper listen i flere opgørelser over hyppige fejl – især på elektronik, startmotorer og gearkasser. Eldre modeller er særligt udsatte.
Peugeot

Peugeot får mange fejlmeldinger, især på affjedring, bremsesystemer og elektroniske komponenter i nyere modeller.
Læs også
Fiat

Fiat er kendt for billige modeller – men også for mange småfejl, især omkring el-systemer og kabineelektronik.
Citroën

Delvis samme teknik som Peugeot – og samme problemer. Citroën rammes ofte af fejl i undervogn, klima og display.
Opel

Opel har forbedret sig, men mange modeller fra midten af 2010’erne har kendte problemer med elektronik og motorstyring.
Nissan

Især Qashqai og Micra nævnes ofte i værkstedsstatistikker, med problemer i kobling, døre og elektriske sensorer.
Jeep

Jeep har fået mange fejlmeldinger – især på automatgear, affjedring og problemer med 4×4-systemet i deres SUV-modeller.
Ford

Ford får generelt middelkarakter, men visse modeller – især dieselbiler – har mange fejl i EGR-ventiler og turbo.
Alfa Romeo

Flot design, men upålidelig teknologi. Alfa har gennem årene kæmpet med motorfejl, fejltænding og elektroniske udfordringer.
Skoda

Overraskende for mange, men nyere Skoda-modeller har vist stigende fejlrate – især i infotainment og elruder.